Szanowna Pani,
jeśli Córeczka ma opisane przez Panią problemy, to prawdopodobnie ma skrzyżowaną lateralizację, może jest lewouszna, może lewooczna. Wówczas staramy się stymulować lewą półkulę mózgu.
Ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu są bardzo ważnym elementem
zajęć prowadzonych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami
koncentracji, z dziećmi oburęcznymi, lewoocznymi i tymi zagrożonymi
dysleksją.
Są to przede wszystkim ćwiczenia uwzględniające sekwencyjny, linearny
sposób przetwarzania informacji przez lewą korę mózgową.
Moi współpracownicy z Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju opracowali:
- "Układanki lewopółkulowe" - są to wzory i klocki, które dziecko
układa z zachowaniem porządku od lewej do prawej i od góry do dołu,
- Sekwencje, Szeregi, Relacje,
- Relacje czasowe i przestrzennne,
- Odwracanie obrazków,
- Ćwiczenia prawo i lewopółkulowe (dzieci majace trudności z
koncentracją i kłopoty z opanowaniem czytania słabo wykonują zadania
sekwencyjne dlatego opracowane zostały pomoce, które uwzględniają
symultaniczny sposób przetwarzania informacji, by podczas treningu
pojawiały się naprzemiennie zadania łatwe i trudniejsze).
Zadania przygotowane przez praktyków z pewnością ułatwią prowadzenie
stymulacji, a dzieciom kojarzą się z zabawą, a nie żmudnymi szkolnymi
ćwiczeniami.
Nauczyciele i rodzice mogą skorzystać z gotowych pomocy wydanych
przez:
- Wydawnictwo Wir (www.wir-wydawnictwo.com)
- Wydawnictwo Konferencji Logopedycznych
(www.konferencje-logopedyczne.pl)
- Wydawnictwo Arson (www.arson.pl)
- Wydawnictwo Edukacyjne (www.we.pl)
Drugi problem to taki, że uczenie liter i głoskowanie jest
średniowieczną metodą nauczania czytania i Córka będzie miała wiele
problemów wywołanych metodą.
Radzę poczytać o metodzie sylabowej w artykułach na stronie
(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze