Rozpoczynamy cykl tekstów na temat różnych rodzajów niepełnosprawności. Został on stworzony z myślą o rodzicach, wychowawcach, którzy zadaniem jest rozmawianie z dziećmi i pomoc im w zrozumieniu i zaakceptowaniu inności. Zapraszamy do towarzyszenia nam przez ten czas.
Dzieci rodzą się niewidome lub tracą wzrok w ciągu życia z różnych przyczyn; mogą też mieć bardzo słaby wzrok lub ograniczoną (szczątkową) widoczność. Nie jest to nic nowego pod słońcem. Jednak dla zdrowych dzieci może to być coś zaskakującego. Dorośli muszą im pomóc w zrozumieniu tej niepełnosprawności i nauczyć właściwego zachowania wobec niewidomych osób.
Pomimo niepełnosprawności wzrokowej, człowiek może wykonywać wiele czynności i spędzać czas tak, jak zdrowa osoba. Do tego nawet trzeba zachęcać dziecko ze schorzeniami oczu. Przeczytajcie historię Louise'a Braille'a, który w wieku 3 lat stracił wzrok, a wspierany i aktywizowany przez rodziców, w przyszłości został profesorem na uniwersytecie i autorem wynalazków, w tym alfabetu Braille'a. O kolejach losu Louise'a Braille'a pisaliśmy na stronie Czasu Dzieci w rocznicę jego urodzin 4 stycznia.
Co powinni wiedzieć najmłodsi o niewidomych, którzy być może uczęszczają z nimi do tej samej szkoły?
Jakie zasady savoir vivre panują w kontakcie z osobą niepełnosprawną?
Jak można, a jak nie powinno się pomagać?
Zobacz galerię! Znajdziesz tam też krótkie filmiki edukacyjne.