Lęk szkolny to poważny problem, który może znacznie wpływać na jakość życia ucznia i jego rodziny. Wielu rodziców doświadcza trudności z zrozumieniem i radzeniem sobie z utrwaloną odmową chodzenia do szkoły u swoich dzieci. Warto jednak zauważyć, że nie zawsze ta odmowa jest spowodowana zaburzeniami lękowymi, co wymaga szczegółowej diagnozy psychologicznej.
Niezależnie od formy odmowy czy niechęci do szkoły, kluczowym krokiem jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy psychologicznej. Objawy fobii szkolnej mogą pojawić się w różnych okresach życia, począwszy od dzieciństwa aż po liceum. Charakteryzują się one przejawami psychicznymi, fizjologicznymi oraz behawioralnymi i społecznymi.
Fobia szkolna to odmiana fobii społecznej, charakteryzująca się intensywnym lękiem występującym w sytuacjach kontaktu z innymi ludźmi. Osoby borykające się z fobiami opisują uczucie bezsilności, ogromnego napięcia i paniki towarzyszącej im w obliczu źródła lęku. Dla uczniów, to miejsce to często szkoła, gdzie doświadczają paraliżującego strachu i zupełnej bezradności w wykonywaniu codziennych, zwyczajnych czynności oraz osiąganiu zadowalających wyników w nauce.
Młodzież zgłaszająca się na psychoterapię często przez miesiące unikała szkoły. Z czasem sytuacja stawała się coraz gorsza. Z każdą nieobecnością rosnął lęk. Zaległości stawały się coraz bardziej uciążliwe. Nastolatek, który na początku obawiał się chodzenia na lekcje i w związku z tym unikał szkoły, po kilku tygodniach znajdował się w pułapce. Starcie się ze środowiskiem, które funkcjonowało w jego nieobecność, wydawało się jeszcze bardziej przerażające. Lęk zaczynał dominować nad wszystkim innym.
Charakterystycznym objawem lęku związanego z sytuacjami szkolnymi są również objawy psychosomatyczne. Uczniowie doświadczają bólu brzucha, bólu głowy, nudności, omdleń, przyspieszonego bicia serca, nadmiernego pocenia się, drżenia, przyspieszonego oddechu, uczucia duszności i zawrotów głowy. Ich ciała reagują na obciążenie lękiem.
Dla rodziców dziecka z fobią szkolną sytuacja staje się trudnym dylematem. Decyzja o wymuszaniu chodzenia do szkoły czy pozostawieniu dziecka w domu budzi liczne emocje i zmagania. Często objawy lękowe ustępują, gdy sytuacja zagrożenia się oddala, co dodatkowo komplikuje proces podejmowania decyzji.
Rozpoczęcie procesu pomocowego wymaga profesjonalnej diagnozy, zwłaszcza z perspektywy psychodynamicznej. Diagnoza ta uwzględnia różnorodne uwarunkowania, takie jak czynniki biologiczne, poznawcze, osobowościowe i rodzinne. Dopiero na tej podstawie można zdefiniować spersonalizowany plan terapeutyczny - np. z https://sensosenso.pl/zakres-pomocy/terapia/terapia-psychologiczna/terapia-dzieci.
Podjęcie psychoterapii zgodnie z zaleceniami diagnosty jest kluczowym krokiem w procesie radzenia sobie z lękiem szkolnym. Profesjonalny psycholog https://sensosenso.pl, bazując na diagnozie, może także skierować pacjenta do lekarza psychiatry, co w niektórych przypadkach może wymagać leczenia farmakologicznego.
Terapia psychologiczna staje się niezastąpionym narzędziem w radzeniu sobie z lękiem szkolnym. Poprzez kompleksowe podejście, obejmujące diagnozę, psychoterapię i ewentualne leczenie farmakologiczne, możliwe jest skuteczne przeciwdziałanie skutkom fobii szkolnej. Ostatecznie, zrozumienie głębokich mechanizmów tego zaburzenia pozwala na skuteczne zarządzanie i poprawę jakości życia osób zmagających się z tą trudnością.
Materiał sponsorowany