Warszawa

Szkoła dla dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego

Szkoła dla dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego

Dla dzieci z niedosłuchem odnalezienie się w środowisku szkolnym może być sporym wyzwaniem. Wymagają one odpowiedniego podejścia zarówno ze strony terapeutów, jak i ze strony współpracujących z nimi nauczycieli. Jaką szkołę dla dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego wybrać, aby ułatwić im zdobywanie edukacji?

 

Problemy edukacyjne dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego

 

Niedosłuch u dzieci objawia się zaburzoną pracą narządu słuchu, co może wpływać na rozwój nauki i rozumienia mowy oraz umiejętności społecznych. W zależności od stopnia ubytku słuchu dziecko może zmagać się z różnymi problemami, które wpływają na codzienne funkcjonowanie.

 

Zgodnie z klasyfikacją BIAP według Międzynarodowego Biura Audiofonologii ubytek słuchu może być:

 

  • lekki (21-40 dB) - dziecko może prowadzić rozmowę twarzą w twarz, jednak nie słyszy wszystkiego i musi mocno skupiać się na dźwiękach. W warunkach lekcyjnych może umykać mu ok. 50% dyskusji, jeżeli inni mówią cicho lub nie widzi twarzy osób mówiących;
  • umiarkowany (41-70 dB) - dziecko rozumie tylko głośną mowę z odległości do 1 m. Podczas rozmowy wspomaga się ruchem warg. W jego przypadku wskazane jest zastosowanie aparatu słuchowego;
  • znaczny (71-90 dB) - dziecko słyszy mowę tylko przy odpowiednim natężeniu dźwięku przy użyciu aparatu słuchowego. Rozwój mowy jest możliwy w wyniku wczesnej diagnozy i rehabilitacji słuchu i mowy;
  • głęboki (powyżej 90 dB) - dziecko nie słyszy i nie rozumie mowy otoczenia, nawet przy zastosowaniu aparatu słuchowego. Mowa dziecka i jej rozumienie są zaburzone. Pojawiają się zaburzenia głosu, a wydawane dźwięki są zniekształcone.

 

Jaka szkoła dla dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego?

 

Dzieci z wadami słuchu mogą uczyć się w dowolnym typie szkoły. Mogą uczęszczać zarówno do szkoły specjalnej, integracyjnej, jak i ogólnodostępnej. Każde dziecko jest inne, dlatego wybór placówki powinien być uzależniony od możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.

 

Niedosłuch u dziecka stanowi podstawę do wydania oświadczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla ucznia posiadającego takie orzeczenie opracowywany jest IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Dokument ten tworzy zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem. W tym procesie może uczestniczyć również rodzic.

 

IPET określa m.in.:

 

  • zakres i sposób dostosowania programu i wymagań do potrzeb i możliwości dziecka,
  • rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do niepełnosprawności ucznia,
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów,
  • formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W dokumencie uwzględnione są też zajęcia odpowiadające na potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia, np. zajęcia rewalidacyjne.

 

Dziecko niesłyszące lub słabosłyszące w edukacji domowej

 

W przypadku gdy dziecko ma duże trudności w odnalezieniu się w szkole - źle się w niej czuje, nie dogaduje się z rówieśnikami lub nie jest odpowiednio zaopiekowany przez pedagogów - dobrym rozwiązaniem może okazać się edukacja domowa. Ten tryb nauki polega na realizowaniu obowiązku szkolnego poza murami szkoły.

 

Dziecko niesłyszące lub słabosłyszące w nauczaniu domowym może uczyć się, gdzie chce i kiedy chce. Rodzic może dostosować sposób nauki do potrzeb i możliwości dziecka. Uczeń nie czuje presji i pośpiechu. Nie musi też stresować się ocenami i sprawdzianami. Jeżeli dziecko ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może uczestniczyć w dodatkowych zajęciach edukacyjnych lub zajęciach rewalidacyjnych określonych w IPET.

 

Jeżeli rozważasz przejście na edukację domową, zapisz je do Centrum Nauczania Domowego, które współpracuje ze szkołami w całej Polsce. Wśród nich są placówki przyjazne uczniom z orzeczeniami - doskonale rozumieją ich potrzeby, udzielają odpowiedniego wsparcia oraz dbają o przyjemną atmosferę podczas egzaminów. Proces rekrutacji do szkoły podstawowej, podobnie jak proces rekrutacji do liceum jest niezwykle prosty - rodzic po wybraniu szkoły i wypełnieniu kwestionariusza kandydata otrzymuje na maila komplet dokumentów, które wystarczy wydrukować, podpisać i dostarczyć do szkoły.

 

Naukę w Centrum Nauczania Domowego ułatwia platforma edukacyjna, do której uczniowie otrzymują dostęp. Znajdują się na niej ciekawe i interaktywne treści podzielone na tygodnie, co pozwala na wygodne rozplanowanie nauki w czasie.

Więcej informacji na temat zapisów dziecka do jednej ze szkół współpracujących z Centrum Nauczania Domowego i edukacją dostosowanej do Waszych potrzeb można uzyskać:

 

 

 

Bibliografia

  • Jaśkiewicz K., 2022, Terapia dziecka niedosłyszącego – na czym polega?, <https://gemini.pl/poradnik/artykul/terapia-dziecka-niedoslyszacego-na-czym-polega/> [dostęp: 26.02.2024]
  • Pedagogika Specjalna, 2016. Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej – informacje i wskazówki dla nauczycieli, <https://pedagogika-specjalna.edu.pl/surdopedagogika/uczen-wada-sluchu-szkole-ogolnodostepnej-informacje-wskazowki-dla-nauczycieli/> [dostęp: 26.02.2024]

 

Materiał sponsorowany

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć