Troje różnych dzieci. Trzy różne historie. Co je łączy? Wszyscy chodzą do 5 klasy. Wszyscy zostali włączeni do Akademii Przyszłości. Wszyscy także borykają się z problemami, za którymi stoją nieujawnione potrzeby. Jak można wspomóc podopiecznych Akademii i jaka lekcja płynie z ich historii dla wszystkich rodziców?
Waldek ma niskie oceny w szkole. Wolno się uczy, ma problemy z koncentracją, ale za to uwielbia w-f. Jego największe marzenie? „Żeby móc spotykać się z tatą – przez cały czas”. Kiedyś spędzali razem dużo czasu, głównie na osiedlowym boisku.
Marysia ma problemy z nauką języka angielskiego. Ośmielona przez wolontariuszkę wyznaje: „Nie chcę, żeby świat się ze mnie śmiał. Nie chcę być samotna”.
Olek wciąż nie potrafi czytać i pisać tak płynnie, jak inni w klasie. Pani Kasia wciąż się na niego gniewa. Gdy wychodzi z polskiego chce mu się płakać, tak po prostu. Wie, że potrzebuje pomocy, ale nie myśli tylko o sobie. Co jest jego największym marzeniem? „Żeby zmienić świat na lepsze”.
Rozpoznać właściwą potrzebę
Rozpoznawanie i odpowiednie reagowanie na potrzeby to jeden z najważniejszych obowiązków, jakie spoczywają na rodzicach. Często jednak oferujemy naszym pociechom to, co naszym zdaniem jest odpowiedzią na ich potrzeby czy też to, co sami chcielibyśmy otrzymać w dzieciństwie. Tymczasem nasze przekonania mogą być zupełnie rozbieżne z rzeczywistością. Być może za potrzebą pogrania z kolegami w piłkę kryje się tęsknota za bliskością rodzica. Problemy z nauką angielskiego nie muszą być podszyte niskimi kompetencjami językowymi, ale strachem przed szyderstwami i głęboko skrywaną samotnością.
Rodzicu, spróbuj przyjrzeć się swojemu dziecku i jego potrzebom. Zastanów się, czego pragnie. Pomyśl, co może się kryć za zachowaniami, które Cię w nim zaskakują lub właśnie za tymi, do których być może już się trochę przyzwyczaiłeś.
A jak to jest z dziećmi z Akademii Przyszłości?
Skuteczne reagowanie na potrzeby, także te niewypowiedzialne jest niezbędne w pracy nad budowaniem poczucia własnej wartości. To właśnie ten cel przyświeca Akademii Przyszłości – siostrzanemu projektowi Szlachetnej Paczki, dzięki któremu dzieci uczą się odnajdywać swoje mocne strony oraz na nowo wierzyć w siebie i własne możliwości. By dziecko mogło przejść pełną zmianę w trakcie całorocznej pracy ze swoim tutorem, potrzebuje swojego Darczyńcy – osoby lub grupy osób, które ufundują mu Indeks Sukcesów. Takie zaangażowanie ze strony zupełnie obcych ludzi to dla dzieci jasny komunikat – w moim życiu oprócz wolontariusza jest jeszcze ktoś, to mnie zauważył i mi kibicuje. Ta osoba zdecydowała się zainwestować w mój rozwój, ona naprawdę wierzy, że mi się uda! Dla dziecka to dodatkowe dowartościowanie i motywacja do pracy w Akademii.
Wciąż jeszcze ponad 200 dzieci czeka na zauważenie. To, czy ich głębokie potrzeby zostaną dostrzeżone zależy także od Ciebie. Wejdź na stronę www.akademiaprzyszlosci.org.pl, ufunduj Indeks i zostaw konkretnemu dzieciakowi sygnał – jesteś dla mnie ważny!