Kraków

Mała Boska Komedia

Mała Boska Komedia

MAŁA BOSKA KOMEDIA #3: FINAŁ dobiegła końca. Zobaczyliśmy pięć finałowych przedstawień wyselekcjonowanych przez młodzieżowe jury
i ocenionych przez grono międzynarodowych ekspertów. Grand Prix festiwalu zdobył spektakl "Staś i Zła Noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego  z Teatru Śląskiego w Katowicach (koprodukcja z Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum).

 

W finale konkursu pokazanych zostało pięć przedstawień:  „Odd i Luna" w  reżyserii Przemysława Jaszczaka (Wrocławski Teatr Lalek), "Don Kichot" w reżyserii Konrada Dworakowskiego (Grupa Coincidentia i Teatr Pinokio w Łodzi), "Staś i Zła Noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego (Teatr Śląski w Katowicach i Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum), "Chłopcy z Placu Broni" w reżyserii Konrada Dworakowskiego (Teatr Pinokio w Łodzi) oraz „Mglisty Billy” w reżyserii Mateusza Przyłęckiego (Teatr Figur Kraków).


Jury w składzie: Marcus Droß, Diana Kržanić Tepavac oraz Isabel Urpi wybrało jako najlepszy spektakl festiwalu Mała Boska Komedia #3 - spektakl "Staś i Zła Noga". W uzasadnieniu werdyktu czytamy: spektakl opiera się na odważnym scenariuszu, traktującym tematy tak trudne, co rzeczywiste, w wysoce unikatowy, a jednocześnie delikatny i nienachalny sposób. Temat niepełnosprawności ujęty w spektaklu umożliwił skupienie się na zagadnieniach tabuizowanych w rozmowach pomiędzy dzieckiem i rodzicem. Odkrywanie tabu dotyczy między innymi takich sfer jak seksualność, pornografia, a z drugiej strony samotności pojedynczego rodzicielstwa, czy kwestii palącej mamy. Wykonanie domaga się głębokiej empatii dla bardzo skomplikowanych procesów samorozwoju, dzięki czemu zespołowi udaje się w bardzo szczególny sposób odejść od wąskiego przedstawiania osób z niepełnosprawnościami i otworzyć na paletę pytań o tożsamość człowieka.

 

Najlepszy spektakl festiwalu Mała Boska Komedia "Staś i Zła Noga" otrzymał nagrodę w wysokości 15 000 zł.

 

Jury wskazało na wysoki poziom prezentowanych przedstawień i unikatowy w skali światowej format festiwalu, który angażuje młodych widzów, daje im prawo głosu i wyboru. W „Oddzie i Lunie” członków jury zachwyciła forma: jesteśmy pod wrażeniem wyjątkowego rozwiązania estetycznego, jakim jest połączenie lalek z żywymi aktorami w sposób podważający tradycje i rygorystyczne zasady gatunku, w „Chłopcach z Placu Broni” byli pod wrażeniem muzyki na żywo w spektaklu oraz wspaniałego występu grupowego. Ich uwagę przykuła rola kobiet w tym spektaklu: kobiety na scenie dobitnie i przekonująco przedstawiały politykę w skali mikro i makro, promując wojnę dla tylko im znanych, ukrywanych celów. Takie położenie silnego akcentu na interesy innych, stojących poza wypadkami, stanowi wybitny wyróżnik tego spektaklu, który wzmacnia przesłanie. 


W „Don Kichocie” zwrócili uwagę na wysoki poziom gry aktorskiej, muzykę na żywo, kostiumy i  scenografię.  Za podjęcie – w sposób delikatny i wyważony – tematu śmierci docenili spektakl w technice teatru cieni pt. „Mglisty Billy”.
W festiwalu Mała Boska Komedia łącznie w edycji wiosennej i jesiennej wzięło udział 1573 widzów. Festiwal był dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

1/4
1/4
2/4
2/4
3/4
3/4
4/4
4/4

Komentarze

Więcej

Warto zobaczyć