3 latka mało mówi
Witam , z góry dziękuje za odpowiedź. Córka rozwija się prawidłowo, rozumie, słyszy. Ma 3 lat i 2 miesiące,mówi nie wiele, uczęszcza na zajęcia do logopedy , 1 raz w tygodniu (ćwiczenia w mówieniu). Ćwiczymy też w domu - układanie języka, smarowanie czekoladą ust.... itd.powtarzanie słówek (tyle-na ile pozwoli jej cierpliwość.Córka ma problem z wieloma głoskami k,g, h, najlepiej jej wychodzą - ś,ć dzi,w,m. Nie buduje zdań. Potrafi jedynie połączyć słowa typu : mama ma, mati nie ma a także słowa naśladujące brzmienie zwierząt (tylko wybrane) np. miałł itp. Mówi także w swoim języku.Moje pytanie dt tego czy uważa pani profesor aby udać się może jeszcze do innego specjalisty. W sumie od logopedy nie dostaliśmy żadnej diagnozy tylko aby ćwiczyć. Czy możemy jeszcze jakoś pomóc córce, bo widzimy jak wiele wysiłku musi włożyć aby powiedzieć słowo (np.powiedzieć 3 literowe słowo ) poza tym niekiedy córka denerwuje się, iż jej nie rozumiemy.
Pytanie przesłał Pan Marek

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Marku,
to niezwykle ważne, by intensywnie popracować nad rozwojem języka Córeczki, bowiem dziecko, które do 3 roku życia nie mówi zupełnie inaczej rozwija swoje myślenie.
Ćwiczenia języka nie bardzo tu pomogą. Nie idzie bowiem o tylko o sprawność ruchową samego języka, ale o percepcję słuchową i przetwarzanie sekwencyjne.
Proszę skorzystać z programu "Słucham i uczę się mówić - "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. Należy pamiętać, że program działa, gdy dziecko słucha w słuchawkach!!!
Ważne są też ćwiczenia lewj półkuli mózgu (np. "Ukłdanki lewopółkulowe" i "Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska