Porady naszych Ekspertów
2 letni synek prawie nie mówi i nie chce
Witam Pani Profesor,
Mam synka 25 miesięcy, mówi pojedyncze słowa przede wszystkim mama, tata, baba, dziadzia, na autka bum bum, hau na pieska, miau na kotka itp. Zachęcam go do mówienia poprzez rozmowy, zabawy, ale nie chce, odmawia, jeżeli w ogóle to mówi po swojemu, bardzo nie wyraźnie. Czasem powtórzy słowa omijając pierwszą sylabę np. zamiast mleko to ko, lub zamienia zamiast woda to doda. Czasem uda mu się powiedzieć daj, wstań to wszystko. Doskonale zna nazwy przedmiotów, bo pokazuje paluszkiem i wykonuje polecenia. Jak mówię teraz będziemy jeść śniadanko to odpowiada ham chce powiedzieć przez to am. Jak coś chce to nie powie tylko zaczyna piszczeć, denerwować się. Bardzo to mnie niepokoi. Od dłuższego czasu próbuje z nim ćwiczyć umiejętności manualne, odmawia nie jest zainteresowany, ani budowanie z klocków, rysowaniem, lepienia z plasteliny czy też bawieniem się farbami. Jest dzieckiem bardzo spokojnym, mało ruchliwym. Inne dzieci nawet młodsze wspinają się, a on nie wykazuje w ogóle zainteresowania. Dopiero dwa miesiące temu zaczął ćwiczyć podskoki i wchodzenie na kanapę. Bardzo się denerwuje, kiedy mu coś nie wychodzi. Reaguje krzykiem, macha rączkami oraz uderza samochodzikiem o samochodzik. Samochodziki to jego ulubione zabawki. Ma tylko dwie bajki: Teletubisie i Autka na których skupia uwagę, żadne inne bajki nie budzą jego zainteresowania. Kiedy próbuje skupić jego uwagę i próbuje z nim czytać książeczki, zamyka je i mówi koniec. W ogóle nie chce słuchać. Nie potrafi i nie chce wymówić swojego imienia, jak próbuje go uczyć nie chce mówić jedynie pokazuje. Jedyne imię jakie powtarza i kojarzy to imię dziadka Marian, oraz rozpoznaje po znaczkach na samochodach jak marka samochodu i nazywa je. Oczywiście nie wszystkie zrozumiale, ale fiat, skoda tak, na opla mówi optel. Czasem udaje mi się otworzyć książeczkę z naklejkami. Świetnie rozpoznaje obrazki i wybiera naklejki odpowiednio np. wie, że zupę je się łyżką. Ponadto jest dzieckiem bardzo pogodnym, bawi się z dziećmi uwielbia je. Często się przytula, daje buziaki. Mógłby pójść z obcą osobą. Jedynie co powie to papa mama. Nie wiem co mam robić. Wiem, że dzieci, a w szczególności chłopcy rozwijają się z opóźnieniem. Muszę zaznaczyć, że jak byłam w ciąży dziecko miało asymetrie komór. Po porodzie i w późniejszym czasie było robione usg i pani neurolog stwierdziła, że nie ma patologii jedynie niewielka jest asymetria i kazała obserwować rozwój dziecka. Proszę o poradę. Nie potrafię mu pomóc sama.
Pytanie przesłała Pani Monika
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
jestem zaniepokojona zachowaniem Synka, koniecznie należy rozpocząć terapię.
Ćwiczenia dla dzieci z zaburzoną komunikacją językową znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl) oraz w "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska" (www.konferencje-logopedyczne).
Proszę rozpocząć od programu słuchowego:
1. Program słuchowy - Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl),
2. Stymulacja rozwoju mowy poprzez naukę czytania metodą sylabową. Program "Kocham czytać". Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®
Należy z cała konsekwencją wykluczyć:
1. Telewizję
2. komputer
3. zabawki dźwiękowe
PROGRAM SŁUCHOWY PRZYNOSI DOSKONAŁE EFEKTY POD WARUNKIEM KONSEKWENCJI (CODZIENNIE 15 MINUT) W SŁUCHAWKACH I TYLKO W SŁUCHAWKACH.
Proszę rozpocząć terapię natychmiast!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze