Droga Pani Ewo,
problem Córeczki może być spowodowany dwujęzycznością, choć oczywiście jest to reakcja skrajna, która wskazuje także na typ konstrukcji psychicznej. Czy, gdy dziewczynka poszła do przedszkola to nie mówiła w języku niemieckim ani słowa? Wydaje się, że musiała znać choćby podstawowe wyrażenia (ze sklepu, pobytu na placu zabaw). Jeśli umiała powiedzieć w języku niemieckim podstawowe słowa, a zaprzestała ich użycia w przedszkolu, to jednak musiałoby to świadczyć o innych problemach dziecka z wchodzeniem w grupę społeczną. Warto o to zadbać, by takie sytuacje się nie powtarzały (w nowej szkole, w pracy itd). Dwujęzyczność byłaby jedynie czynnikiem, który ujawnił głębszy problem. Proszę zaobserwować, czy dziewczynka potrafi kupiś coś sama w sklepie, zaczepić sąsiadów, rozmawiać z lekarzem podczas wizyty, czy z dorosłymi znajomymi rodziców. To od takich kontaktów trzeba rozpocząć przełamywanie strachu przed kontaktem z innymi ludźmi. Istotne jest także czy język etniczny dziecko opanowało na poziomie rówieśników w kraju.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze