Czy opóźniony rozwój mowy może być spowodowany padaczką?
Witam,
mój synek ma 5 lat, do tej pory mało mówi, wypowiada same samogłoski. Chodzimy do logopedy i ćwiczymy mowę w domu. Synek uczęszcza do przedszkola od 2,5 roku. W poradni stwierdzono opóźniony rozwój mowy, a teraz afazje i padaczkę, ponieważ synek miał lekki upadek z lekkim wstrząsem mózgu. Czy po tym może być ta afazja ekspresyjno - motoryczna, czyli niedokształcona mowa? Ponadto synek podczas terapii oraz w przedszkolu ma kilkusekundowe momenty "wyłączenia się" (tzn. patrzy w jeden punkt) - czy to może być objaw padaczki? Moczy się w nocy. W rodzinie były już opóźnienia rozwoju mowy, ale nie stwierdzono padaczki. Robiliśmy badanie EEG głowy, 1 zapis: 3 sek. uogólnione wyładowanie, 2 zapis: 5-7 sek., kilkusekundowe uogólnione wyładowanie.
Grażyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Grażyno,
lekarz neurolog musi odczytać wyniki badania i postawić diagnozę na podstawie badania EEG. Kilkusekundowe wyłączenia dziecka nie są wystarczającymi objawami do stawiania diagnozy. Upadek, jeśli spowodował uszkodzenie kory mózgowej w lewej półkuli może być przyczyną afazji, ale ważne jest kiedy ten upadek miał miejsce? Przecież jeśli zdarzył się teraz, a nawet przed 2 laty, a dziecko wówczas nie mówiło, to należy szukać innych przyczyn. Bez względu jednak na powody Synek potrzebuje intensywnych ćwiczeń.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Proszę koniecznie zastosować program słuchowy. Program Słucham i uczę się mówić -  Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby i wyrazy.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska