a

Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Czy opóźniony rozwój mowy może być spowodowany padaczką?

Witam,

mój synek ma 5 lat, do tej pory mało mówi, wypowiada same samogłoski. Chodzimy do logopedy i ćwiczymy mowę w domu. Synek uczęszcza do przedszkola od 2,5 roku. W poradni stwierdzono opóźniony rozwój mowy, a teraz afazje i padaczkę, ponieważ synek miał lekki upadek z lekkim wstrząsem mózgu. Czy po tym może być ta afazja ekspresyjno - motoryczna, czyli niedokształcona mowa? Ponadto synek podczas terapii oraz w przedszkolu ma kilkusekundowe momenty "wyłączenia się" (tzn. patrzy w jeden punkt) - czy to może być objaw padaczki? Moczy się w nocy. W rodzinie były już opóźnienia rozwoju mowy, ale nie stwierdzono padaczki. Robiliśmy badanie EEG głowy, 1 zapis: 3 sek. uogólnione wyładowanie, 2 zapis: 5-7 sek., kilkusekundowe uogólnione wyładowanie.

Grażyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Grażyno,

 

lekarz neurolog musi odczytać wyniki badania i postawić diagnozę na podstawie badania EEG. Kilkusekundowe wyłączenia dziecka nie są wystarczającymi objawami do stawiania diagnozy. Upadek, jeśli spowodował uszkodzenie kory mózgowej w lewej półkuli może być przyczyną afazji, ale ważne jest kiedy ten upadek miał miejsce? Przecież jeśli zdarzył się teraz, a nawet przed 2 laty, a dziecko wówczas nie mówiło, to należy szukać innych przyczyn. Bez względu jednak na powody Synek potrzebuje intensywnych ćwiczeń.


Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.


Proszę koniecznie zastosować program słuchowy. Program Słucham i uczę się mówić -  Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby i wyrazy. 

 

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: padaczka, opóźniony rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)