Problem z mową u 2,5-latka
Dzień dobry,
mam syna, który ma 2 lata i 8 miesięcy i nie mówi. Zna 5 słów: (mama, tata, piłka, kurka i \"ałto\"). Zna także odgłosy wielu zwierząt. Poza tym nic. Wykonuje jedynie kilka znanych mu poleceń jak: \"zrób pa pa\", \"puść buziaczka\", \"daj żółwika\", \"przybij piątkę\". Bardzo trudno go czegokolwiek nauczyć. Jest bardzo impulsywny, często mnie bije zabawkami i innymi przedmiotami lub rękami. Nie reaguje na \"nie wolno\". Bardzo często natomiast wodzi oczami w prawo i w lewo i w prawo i w lewo itd. Lubi się przytulać, daje się głaskać, ale tylko rodzicom (obcym nie). Każdemu poda rękę, ale odwróci głowę w bok (nie patrzy na osoby). Czasami wydaje mi się, że żyje w swoim świecie. Kontakt wzrokowy jest minimalny. Układa autka idealnie w szeregu. Gdy czegoś chce, to ciągnie mnie za rękę i marudzi dopóki nie dam mu tego, czego chce. Często ma wybuchy agresji z niewiadomej przyczyny. Ciągnie mnie od małego za szelkę od stanika i tak robi zawsze (czy to w kościele czy w sklepie) kiedy jest na rękach. Nie potrafi samodzielnie zasnąć. Dużo pije.
Gosia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
opisane przez Panią zachowania są bardzo niepokojące; dziecko w wieku 2 lat i 8 miesięcy powinno budować zdania zdania złożone. Bardzo alarmujące są także zachowania agresywne, brak kontaktu wzrokowego, schematyczne zabawy i brak gestu wskazywania palcem. Opóźniony rozwój mowy ma znaczący wpływ nie tylko na rozwój intelektualny dziecka, ale również na jego emocje i zachowania społeczne. Tylko niezwłoczne rozpoczęcie terapii umożliwi dziecku powrót na prawidłową ścieżkę rozwoju, wskazane przez Panią problemy synka "nie cofną się same". Certyfikowanych terapeutów Metody Krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł