Terapia 3-latka z afazją
Witam, mam pytanie, jak powinna wyglądać terapia dziecka z afazją? Co logopeda powinien wprowadzać i w jakim tempie? Czy skuteczne jest programowanie języka? Dziecko ma 3 lata, wypowiada niektóre pojedyncze sylaby oraz "mama", "tata". Dziękuję za odpowiedź. Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
o afazji dziecięcej i wszystkich 17 technikach metody krakowskiej może Pani przeczytać w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
W terapii dzieci z afazją technika programowania języka jest bardzo ważna, ale konieczne są także inne oddziaływania, które wspierają stymulację i budują biologiczne podłoże dla rozwoju mowy.
Jednym z takim działań jest program słuchowy: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl) a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska