Mówienie wyrazów od środka
Szanowna Pani Profesor,
Mój syn ma 2, 5 roku. Jest bardzo gadatliwym dzieckiem, żywym, energicznym i inteligentnym. Jest bardzo samodzielny i opiekuńczy. Nigdy nie odstawał rozwojem od innych dzieci mimo, że miał duże problemy okołoporodowe wynikiem czego jest lekki niedosłuch lewego ucha na poziomie 3 decybeli. Pawełek rozpoznaje bezbłędnie ok 10 kolorów, pokazuje kilka liter i cyfry o 1-10. Można z nim \"porozmawiać\" mówi czego potrzebuje, że jest głodny, chce mu się pić.
Problem polega na tym, że wyrazy jakie mówi, nie wszystkie, mówi od
środkowej sylaby, np. pupa - papu, zamiast pieska jest siepek, Maja to
mjama. Pięknie mówi litery ś, ć, ź, dzi. Każdy kolor mimo iz wie, że nie jest to biały nazywa białym, a każda cyfra to \"tsi\", mimo, że odróżnia 3 od innych cyfr i poproszony o pokazanie 7 pokazuje 7.
Czy należy iść z nim do logopedy czy wystarczą jakieś ćwiczenia domowe, syn od września idzie do przedszkola.
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
Częstym zjawiskiem w rozwoju mowy są metatezy (przestawianie sylab i głoskę w wyrazach). Powtarzanie wyrazów od tyłu lub powtarzanie najpierw ostatniej sylaby a potem pierwszej zdarza się najczęściej, gdy dziecko jest lewouszne. w tym wieku jest to zjawisko naturalne, ale jeśli jest efektem lewouszności, to umieszcza dziecko w grupie ryzyka dysleksji. Warto w domu poćwiczyć 10 minut dziennie z programem "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Aby Synek różnicował  cyfry trzeba poćwiczyć analizę i syntezę wzrokową (składanie obrazków z części oraz układanie wzorów z klocków- www.konferencje-logopedyczne.pl. Polecam też Zeszyt 1 Agnieszki Bali - "Myślę, czytam i rysuję" wydawny
w wydawnictwie Arson (www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
JAgoda Cieszyńska