Droga Pani Agnieszko,
Radzę Pani udać się do diagnosty, który zajmuje się zaburzeniami komunikacji językowej. Proszę spojrzeć na stronę www.szkolakrakowska.pl. Jeżeli jest Pani z województwa Małopolskiego warto skorzystać z diagnozy u dr Marty Korendo w Centrum Metody Krakowskiej. Zachęcam do poczytania artykułów w zakłdce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
Fakt, że synek mówił kilka wyrazów, a potem przestał jest bardzo
niepokojący. Również wąskie zainteresowania. Niepokoi też fakt, że Bartosz
potrafi sygnalizować potrzeby fizjologiczne poza domem (w Klubie), a w
domu korzysta z pampersa. Niemal czteroletnie dziecko, które wie dużo
o świecie, ma zainteresowania świadczące o wysokim poziomie rozumienia
i nadal nie potrafi w domu korzystać z toalety pokazuje zakłóćenia
rozwoju społecznego, a to istony syndrom wskazujący na poważne
zagrożenia rozwoju. Brak mowy powoduje zakłócenie kształtowania się myślenia
abstrakcyjnego i wkrótce dostrzeże Pani różnice w rozwoju
intelektualnym między Bartoszem, a Szymkiem. Zapewniam Panią, że wszystkie dzieci przewracają się, gdy uczą się chodzić i nie ma to żadnego wpływu na rozwój mowy. Jeżeli synek jest zainteresowany liczeniem proszę rozpocząć wczesną naukę czytania ("Kocham czytać" - www.we.pl). Dziecko, które nie mówi nie powinno oglądać telewizji.
Oto polecane lektury, wyjaśniające problem:
-Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
-Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
-Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
-Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
-Rainer Patzlaff, Zastygłe spojrzenie
Jak każdej mamie polecam słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia"
a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Proszę nie lekcważyć trudności i pamiętać, że za półtora roku Bartosz
ma podjąć edukację w "zerówce", a bez języka nie dogoni swoich
rówieśników.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze