Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem czterolatka

Do gabinetu trafił do mnie Cezary (ur. 13.04.2010 r.), syn Wenezuelki i
Polaka. Chłopiec praktycznie nie mówi (mowa nie służy mu do komunikacji). Rodzina mieszka w Polsce, rodzice porozumiewają się między sobą w języku angielskim (chłopiec nie stosuje tego języka, rodzice sugerują, że go nie zna). Mama mówi do synka po hiszpańsku, tata po polsku. Wszystko wygląda, jak w podobnych rodzinach. Z wywiadu z ojcem dowiedziałam się, że Cezary w wieku 4 miesięcy wyjechał z matką do Madrytu i przebywał tam do ok. 20 miesiąca życia.(kontakt z ojcem był rzadki). Od listopada 2011 r. mieszka z rodzicami w Polsce, ale w międzyczasie był 4 miesiące w Wenezueli, bez rodziców, u rodziny matki. Tata jest często nieobecny, z przedszkola (po ok. 6 godzinnym pobycie odbiera go mama). Od września 2013 r. uczęszcza do przedszkola. Rodzice martwią się, bo praktycznie nie widać postępu w nabywaniu języka polskiego. Dzieci go nie rozumieją, on nie próbuje nawiązać kontaktu. Podczas diagnozy Cezary prawidłowo naśladował odgłosy zwierząt (po prezentacji ilustracji), nie nazywał desygnatów prezentowanych na ilustracjach, powtarzał proste wyrazy (dwusylabowe). Wskazywał części ciała, ale nazywane przez mamę po hiszpańsku. Nie wykonywał prostych poleceń. I tutaj mój problem, niestety nie mam doświadczenia w zakresie dzieci wychowywanych w środowisku wielojęzykowym. Jak pracować z Cezarym, w końcu niedługo kończy 4 latka. Zastanawiam się, czy brak mowy to konsekwencja jego licznych przeprowadzek we wczesnym okresie rozwoju, czy może napotyka na jakieś dodatkowe utrudnienia. Jak uczyć go języka polskiego?
Bardzo proszę o poradę.
Jola
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Jolu,

Brak rozwoju języka polskiego u Cezarego jest bardzo niepokojący. Jeżeli Cezary jest już od 4 miesięcy w polskim przedszkolu, to powinien przynajmniej biernie opanować język polski, a więc wykonywać proste polecenia. Zwykle u dzieci dwujęzycznych język edukacji (przedszkola, szkoły) staje się językiem dominującym. Wydaje się więc, że Cezary ma dodatkowe kłopoty, które mogą wynikać z problemów emocjonalnych, ale także i biologicznych (kształtowanie się
dominacji stronnej, sprawność manualana itp). Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na naszej stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Warto także poczytać Blog – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.

Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto by mama Cezarego udała się z nim do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, czterolatek, dwujęzyczność, problem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć