Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Afazja rozwojowa u 4,7-letniego dziecka

Dzien dobry,
Mam synka, teraz ma 4,7 lat, od ponad roku zmagaliśmy się z uzyskaniem jakiejś pomocy, ponieważ mój synek mało mówił tylko pojedyncze słowa: mama, tata, papa, pić, daj. Neurolog stwierdził afazję rozwojową, która powinna przejść około 4 roku. U psychologa bardzo dobrze, laryngolog ok, w przedszkolu też dobrze. Miał opiekę logopedyczną w przedszkolu. Dopiero po intensywnej terapii logopedycznej, która trwa 3,5 miesiąca 2 razy w tygodniu po ok. 45 minut nastąpiła poprawa. Teraz już składa zdania - trochę źle, ale się pojawiły, czasowniki rozumie i używa. Zaczął do nas mówić i układa zdania z tych słów co zna i tak jak umie. Słuch i pamięć ma dobrą, bo rozwiązuje zadania logopedyczne bardzo dobrze, tylko nie chce pracować z lustrem i bardzo niewyraźnie mówi. Co mogła by Pani Doktor doradzić? Jakieś dodatkowe terapie? Jest bardzo uparty i jeżeli ma dość to dość. Dziękuję za odpowiedź i jeżeli była by taka możliwość to umówiłabym się na wizytę.

Małgorzata
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Małgorzato,

Nie istnieje termin "afazja rozwojowa". Jeśli były przesłanki do stwierdzenia afazji u dziecka (uszkodzenie lub niedotlenienie lewej półkuli mózgu) to należało natychmiast rozpocząć terapię, ponieważ nie jest to problem, który "sam przechodzi". Ale to Pani już wie.

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 

  

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Na diagnozę u mnie można się umówić w biurze Centrum Metody Krakowskiej (www.konferencje-logopedyczne.pl)

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: afazja, rozwój, opóźniony rozwój mowy, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć