Synek 13 miesięcy - zachowania autystyczne
Dzień dobry,
Właściwie nigdy nie podejrzewałabym, że z moim dzieckiem jest coś nie tak, gdyby nie jego obsesyjne zainteresowanie drzwiami i furtkami. Jak tylko widzi gdzieś bramkę, furtkę, drzwi, to musi tam podejść i zamykać i otwierać, zamykać i otwierać i tak w nieskończoność.
Ogólnie jest dzieckiem bardzo nerwowym, które próbuje wymuszać rzeczy płaczem i krzykiem. Ale ja też jestem nerwowa, więc może taki wybuchowy charakter?
Chodzić zaczął przed 11 miesiącem, jednak do dnia dzisiejszego robi to niezdarnie i wciąż się potyka.
Poza tym mówi raczej mało, często cos tam po swojemu. Kiedy chodzi, macha rączkami. Zdarza mu się uderzać główką o oparcie krzesła czy łóżeczka, często trzyma paluszki w buzi.
Jest dzieckiem, które raczej rozumie polecenia, choć nie zawsze je wykonuje. Nigdy - jeśli ma zostawić w spokoju drzwi. Pokazuje paluszkiem, kiedy go coś interesuje, w książeczce tez pokazuje, ale niechętnie i tak "na odczep". Potrafi wskazać oczko, nos i tym podobne. Na imię reaguje w domu, ale na dworze często wydaje się być zbyt zaabsorbowany, by słyszeć.
Zapisani jesteśmy na diagnozę do "Synapsis", ale na tę musimy czekać około 3 miesięcy.
Co mogę zrobić, by pomóc mojemu dziecku? Mieszkamy w Zielonej Górze i do Krakowa mamy sporą ilość kilometrów, ale możemy ją pokonać. Tylko czy taka jedna wizyta na przykład u Pani Profesor da nam coś? Jakoś pomoże?
Proszę o jakąś radę, bo wykańcza mnie czekanie i myślenie.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
Zareagowała Pani odpowiednio szybko, trzeba tylko rozpocząć intensywne ćwiczenia. Może je pani robić sama w domu. Warto jednak skorzystać z konsultacji terapeuty pracującego metodą krakowską. Z Zielonej Góry najbliżej ma Pani do Poznania lub Wrocławia (adresy i telefony na stronie www.szkolakrakowska.pl).
Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka. Radzę zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
Ale najważniejsze są nasze ćwiczenia stolikowe, które pokaże terapeuta (układanki z klocków, obrazków z części (NIE PUZZLI), pamięci, sekwencji, rysowania równoległego itp.).
Z pewnością opisane przez Panią zachowania Synka wskazują na spektrum autyzmu, ale takie małe dzieci udaje się nam zawrócić na prawidłową ścieżkę rozwoju.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Koniecznie trzeba wyeliminować TV, muzykę, dźwiękowe zabawki.
Mamy, które pracowały od 15 miesiąca życia cieszę się już u dwulatków początkami mowy, a dwuipółlatki budują zdania. Ale praca musi być codziennie, przez około 2 godzi przy stoliku.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska