Opóźniony rozwój mowy
Witam,
Mój synek ma 3 latka i nic nie chce mówić. Robiliśmy badania słuchu i dobrze wyszły, teraz chodzimy do neurologopedy. Na razie nie ma efektów. Co Pani radzi, co zrobić?
Irena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izo,
Jeśli Synek nie mówi w wieku trzech lat, to nie jest opóźniony rozwój mowy, ale jej brak (alalia) dlatego konieczne są intensywne, codzienne ćwiczenia w domu, a nie tylko wizyta u logopedy raz w tygodniu. Radzę ćwiczyć w domu około 2 godziny przy stoliku, bo brak mowy wpływa niekorzystnie na cały rozwój intelektualny dziecka.
Najważniejsze pomoce:
1. "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" - Synek musi słuchać w słuchawkach (www.we.pl).
2. "Kocham czytać" - www.we.pl.
Trzeba także ćwiczyć sprawność manualną, sprawdzić lateralizację i przede wszystkim ćwiczyć dominująca rękę. Z domu powinien zniknąć telewizor do czasu pojawienia się umiejętności budowania zdań gramatycznie poprawnych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska