Nie mówi, mało rozumie
Witam,
Mam pytanie: mam 20 miesięcznego synka i mam problem, bo nie mówi i mało rozumie. Mam wrażenie, że kontakt ze mną ma, bo nawet jeżeli czymś się bawi i powiem "Oskaru podaj misia" to szuka misia i podaje, "podaj piłkę" - poda, "podaj pieska" też znajdzie, ale jeżeli powiem inny wyraz np. klocka to już szuka i nie wie co ma dać. Dodam, że urodził się w 31 tyg z wagą 1720 leżał w inkubatorze dwa tygodnie. Palcem też nie pokazuje, ale całą ręką, chyba że udaje, że nie wiem o co mu chodzi i mówię "powiedz daj" to wtedy bierze moją rękę. Jak chce jeść to podchodzi i dmucha, bo widzi, że ja mu dmucham jak np. gorące, rozumie jak mówię "chodź, idziemy papap" od razu staje pod drzwiami macha rączką i chce wyjść. Tak samo z myciem wie, że najpierw musi być rozebrany, czeka pod kanapą szarpiąc koszulkę. Rozpoznaje swoich cieszy się na ich widok, cieszy się jak my się śmiejemy albo jak się wygłupiamy. Czytałam dużo o autyzmie, ale poza brakiem mowy, pokazywaniem palcem i nie zrozumieniem polecenia nic więcej nie robi bądź robi. No i moje pytanie jest takie: dzieci w jego wieku dużo więcej rozumieją, mówią czy zdarza się tak, że nie koniecznie trzeba mieć autyzm czy inne zaburzenie, żeby występowały takie objawy? czy zajęcia logopedyczne pomogą w sensie poprawią mowę i rozumienie znaczenia słów? Byłam u psychologa, neurologa i nikt mi nic nie powiedział, że coś z nim jest nie tak.
Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabelo,
Nie mogę określić zaburzeń rozwoju Synka nie widząc go, ale zapewniam, że brak mowy u 20 miesięcznego dziecka świadczy o zakłóceniu procesów rozwojowych. Brak mowy i kłopoty z rozumieniem języka występują także u dzieci z alalią i afazją dziecięcą. Trzeba teraz szybko działać, by nie pogłębiały się problemy i by nie pojawiła się frustracja z powodu braku skutecznej komunikacji. Brak mowy ZAWSZE powoduje trudności z rozwojem myślenia abstrakcyjnego, a w przyszłości kłopoty szkolne (np. dysleksję). Nie rozumiem, jak specjaliści mogą zapewniać Panią, że nie widzą problemu.
Radzę:
1. Wyeliminować całkowicie telewizję
2. Zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl. Dziecko musi słuchać W SŁUCHAWKACH!
3. Stymulować spontaniczne wypowiedzi - "Kocham czytać" - www.we.pl.
Może Pani skorzystać z porady terapeuty pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Ćwiczenia opisałam w książkach: "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" i "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska