Synek w wieku 2,8 lat prawie nic nie mówi
Syn urodził się i dostał 5 punktów, miał krwiaka na głowie - jest pod kontrolą neurologa, miał operacje na brzuszek w wieku 10 miesięcy oraz kilka razy był w szpitalu. Od Października 2012 uczęszcza do logopedy 1 raz w tygodniu, ale nie widzę poprawy. Mówi kilka słów - mama, tata, nie ma, a ha (na siostrę młodsza), daj, mniam mniam. Potrafi naśladować niektóre zwierzątka, ale najwięcej posługuje się gestami jak chce nam coś powiedzieć lub uzyskać. Chodzę z synem regularnie do psychologa -stwierdził, że nie jest opóźniony. Potrafi układać puzzle 50 elementowe. Lubi bawić się klockami, rozumie wszystko co do niego mówię, ma bardzo dobrą pamięć i jest spostrzegawczy. Jest dość samodzielny, potrafi się rozebrać i ubrać, samodzielnie je obiady, jest odpieluchowany. Posłałam go do punktu przedszkolnego na 3 godziny dziennie, tv nie ogląda, dużo z nim rozmawiamy. Już nie wiem co mam robić aby zaczął mówić. Poproszę o poradę i jakieś nowe pomysły.
Urszula

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Urszulo,
Proszę sprawdzić czy Synek potrafi naśladować wzory z klocków ("Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl), ponieważ układanie puzzli nie jest stymulujące, można je układać metodą prób i błędów, wiele dzieci nawet nie wie, co jest na obrazku.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty pracującego metodą krakowską. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska