Jąkanie c.d.
Droga Pani Profesor,
mam pytania dotyczące niepłynności, bo moja córka, o której już pani wcześniej pisałam w sumie słuchała "Sylab i rzeczowników" pół roku (do końca grudnia). Miała dwie tygodniowe przerwy w słuchaniu po 5 miesiącach ciągłego słuchania, gdy była chora. Teraz w styczniu była chora trochę dłużej, więc na basen też nie chodziła w ogóle przez 5 tygodni. Generalnie mówi zdecydowanie płynnie, nie powtarza sylab, tylko powtarza czasem początki zdań albo pojedyncze wyrazy -zauważyłam to tydzień po tej ostatniej chorobie i tak już od 2 tygodni to trwa. Np. "Obejrzyj pokój, obejrzyj pokój dokładnie tatusiu." albo lepiąc z plasteliny "ja zrobię dzieciaka węża, ja zrobię dzieciaka węża, a ty mamę węża" lub " A dinozaur się zaraz zmieni, a dinozaur się zaraz zmieni w żółwia. Patrzcie jestem żółwiem zbieram jagody, zbieram jagody na zimę." Zdarza jej się czasem tak powtórzyć: "Mamusiu wiesz że (3x to samo jak zacięta płyta)...", a potem już dalej powie co tam sobie myśli. Nie wiem, czy to jakaś lżejsza wersja niepłynności, czy też potrzeba tylko trochę czasu, spokojnego wysłuchania i cierpliwości z naszej strony żeby to ustąpiło, czy też włączać dalej program słuchowy? I co jeszcze robić ?
Na basen zaczynamy chodzić znów tylko tak 1-2 razy w tygodniu. Córka dużo rysuje z nakładką, lepi z plasteliny, gliny, wycina, klei, maluje na dużej powierzchni dużymi pędzlami chodzimy też na zajęcia plastyczne -przedszkole dopiero od września - a może na pianinku powinna wystukiwać rytmy, do re mi... itp. czy też poczekać z tymi dźwiękowymi zabawkami. Bawimy się też w układanie szeregów, sekwencji, proste rytmiczne zabawy, teatrzyki pluszakowe. Końcem lutego minie rok od kiedy pojawiła się u niej niepłynność.
Z góry bardzo dziękuję za wszelkie rady.
Patrycja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Patrycjo,
Z pewnością te powtórzenia są śladami niepłynności, ale sądzę, że ustąpią wkrótce. Jeśli córeczka brała antybiotyki, to jej układ nerwowy na tym ucierpiał i trzeba
trochę czasu, by wrócił do normy. Warto dawać dziecku herbatkę z
rumianku i melisy.
Proszę na razie nie wracać do programu słuchowego, a wprowadzić naukę
wierszyków i piosenek. Może też Pani włączyć zabawy muzyczne. Gdyby
niepłynność powróciła to trzeba będzie stosować program słuchowy, ale
wydaje się, że Córeczka już dobrze sobie radzi.
Jeszcze przed przedszkolem proszę sprawdzić, jak dziecko radzi sobie z
dużą grupą i hałasem.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska