Niemówiący 5-latek
Szanowna Pani Profesor,
Mój bratanek ma 5 lat i nie mówi. Miał robioną całą serię badań, m.in. sprawdzano u niego słuch, zrobiono badanie genetyczne, sprawdzono zmiany w mózgu, wykluczono autyzm. Okazało się, że nie są one przyczyną braku mowy u niego. Być może ma to podłoże psychologiczne, co robić, gdzie się udać z takim dzieckiem?
pozdrawiam
Elżbieta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elżbieto,
nie chodzi o to czego chłopiec nie ma, ale jak mu pomóc. Wnioskuję, że nikt takich porad nie udzielił, a pięciolatek, który nie mówi, bez względu na przyczynę, nie może rozwijać funkcji poznawczych. A przecież za rok ma rozpocząć edukację! Należy natychmiast rozpocząć terapię. Proszę poszukać
terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl, (oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska