Dziecko nic nie mówi
Witam,
Mam córeczkę, która skończyła 18 miesięcy i nic nie mówi takiego, co ja bym mogła zrozumieć. Czasami z tego wyjdzie jej mama czy tata tylko, że wtedy ja nie wiem czy ona te słowa rozumie. Co powinnam teraz zrobić?
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
nie może Pani czekać, bo rozwój mowy Córeczki jest opóźniony.
Proponuję stymulację programem słuchowym:
Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 15 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
A także:
- Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe - czytanie dziecku sylab i
pokazywanie obrazków w książeczkach "Kocham czytać" - www.we.pl,
(oczekujemy, że najpóźniej 1 miesiąc po włączeniu programu słuchowego, podczas tych ćwiczeń pojawi się samodzielne powtarzanie).
Proszę także poszukać logopedy, znajdzie Pani adresy na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska