Niewidomy 3,5-latek nie mówi
Mam pytanie odnośnie niewidomego synka. Nie mówi, wypowiada jakieś niezrozumiałe wyrazy. Mieszkamy w Anglii, od tego roku chodzi do szkoły specjalnej, ma podejrzenie autyzmu. W wieku 18 miesięcy przeprowadziliśmy się do innego miasta i wtedy jego rozwój zaczął się cofać, ale do czasu jak poszedł do grupy dla dzieci pogorszyło się najbardziej. Obecnie próbuję wszystkiego żeby go zainteresować zabawą i mową choćby naśladowaniem, ale to nie skutkuje. Nie wiem już co robić. Może w czasie 3 tyg. wakacji poleciła by Pani kogoś w Polsce, kto mógłby jakoś pomóc albo podpowiedzieć terapię. Dziękuję.
Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
Wróciłam w niedzielę z Anglii, gdzie przez trzy dni badałam polskie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Brytyjski system edukacji nie ma nic do zaproponowania. Bez wątpienia system edukacji specjalnej proponowany w Anglii przynosi więcej szkody niż pożytku.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Jeśli mieszka Pani niedaleko Londynu proszę się zwrócić o pomoc do
poradni w Luton, pracującej Metodą Krakowską PROMED - Joanna Sokolska.
Podczas wakacji może Pani skorzystać z pomocy terapeutów pracujących
Metodą Krakowską, proszę ich szukać na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska