Porady naszych Ekspertów
26-miesięczny chłopiec nie chce mówić
Proszę o pomoc i poradę. Jestem mamą 26-miesięcznego chłopca, który nie chce mówić. Mówi tylko: mama, tata, baba, cio – czyli ciocia, gol – czyli Igor, jego imię, Nee- czyli Nela, imię psa dziadków, na nie mówi: y-y i kiwa głowa w bok , na tak – yhy i kiwa głową w dół i w górę.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze czyli jak robi: pies - haha, kotek- miau, mysz - pipi, lew - wrawra, żaba – kumkum, bocian - klekle, pszczółka –bzbz itp.
Jak coś chce to mówi „diii” albo „die”, bierze za rękę i ciągnie i pokazuje palcem co chce. Jak jest głodny to mówi: mniam mniam. Ogólnie mówi dużo, ale po swojemu.
Jest bardzo samodzielny, pije z normalnego kubka, sam zje, sam myje ząbki, wszystko by chciał robić sam. Nie jest wstydliwy, wręcz przeciwnie jest odważny w stosunku do innych, bardzo lubi kontakt z innymi dziećmi.
Jest bardzo energiczny, od pół roku nie śpi w dzień, lubi tańczyć i najlepsze zabawy to są te w ruchu.
Od 22 miesiąca nie nosi pieluszek, jak chce siku to woła „dii” i pokazuje na siurka, a jak chce kupę to pokazuje na pupę.
Od kilku dni ćwiczę z nim różne miny i ruchy języka - chętnie to powtarza, jak również posiadamy takie magnetyczne literki i ja przykładam np. literkę A do policzka i mówię „a”, a potem on robi to samo, w ten sposób ładnie powtarza większość literek. Mimo to jak go poproszę, żeby powiedział różne wyrazy np. daj, to, pić, jeść, bułka, woda itp. to kiwa głową i mówi, że nie powie - oczywiście robi to w swoim języku. A jak próbuje na nim wymusić, żeby coś powiedział to on się zaraz denerwuje.
Na bilansie dwulatka nasza pediatra stwierdziła, że ma jeszcze czas. Jednak jakoś mnie to nie przekonało. Proszę o pomoc i poradę. Czy mam wybrać się do specjalisty czy ćwiczyć z nim w domu?
Ania M.
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Przede wszystkim proszę poszukać na stronie www.szkolakrakowska.pl
terapeuty najbliżej Pani miejsca zamieszkania i rozpocząć terapię pod
okiem specjalisty. Oczywiście może Pani ćwiczyć w domu, ale ktoś raz w
tygodniu powinien ustalić program stymulacji.
Aby stymulować rozwój mowy należy zastosować program słuchowy,
istotne jest, by dziecko słuchało w słuchawkach. Na początek
samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze (www.arson.pl). Rodzice
piszą o efektach terapii, konieczna jest jednak konsekwencja i
regularność.
Prosże nie uczyć głosek w izolacji. Tylko samogłoski można wypowiadać
w izolacji, spółgłoski jedynie w sylabach.
Dzieci chętnie powtarzają sylaby, a nie wyrazy, proszę zastosować
książeczki sylabowe "Kocham czytać" - www.we.pl.
Pediatra nie ma racji, dziecko dwuletnie powinno łączyć dwa wyrazy, a
brak tej umiejętności negatywnie wpływa na rozwój myślenia.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze