Czterolatek mało mówi
Witam! jestem mamą czteroletniego Kubusia. Kubuś jest dzieckiem wesołym, lubi figlować ze starsza siostrą, również się z nią droczyć, jest chłopcem bardzo ruchliwym, wszędzie go pełno, uwielbia się przytulać do rodziców. Obecnie mieszkamy w Kanadzie, gdzie syn chodzi od paru dni do przedszkola, a mój problem i ból matki tkwi w tym, że syn bardzo mało mówi np. mama tata daj, powtarza po nas prawie wszystko nie zawsze tak wyraźnie, potrafi liczyć do 10 itp. Jak coś chce to bierze mnie za rękę i pokazuje, że to chce, ostatnio nawet zauważyłam, że zaczyna łączyć wyrazy np. daj mi mi to, odejdź stąd, nie chcę, a już najczęściej na jego ustach pojawia się słowo NIE jak coś do niego mówię to przeważnie jest "nie", mam wrażenie, że nie zawsze rozumie to co do niego mowie, ale bardzo reaguje na swoje imię jak go wołam to od razu przybiega. Bardzo lubi grać na komputerze, gdzie mu kategorycznie zabraniamy, ma niesamowitą pamięć, wie gdzie co z czym, jest bardzo sprytny i rezolutny, nie wiem jak to jest z tym patrzeniem na ludzi, bo jak widzi kogoś czy się z kimś bawi to kontakt jest może nie jakiś długi, ale patrzy, na nas tez. Jeszcze jedna rzecz mnie martwi, bo w przedszkolu czy w domu przeważnie na wszystkich woła mama, czasem na męża też. Proszę o odpowiedź co mam robić, byłam już z nim u wielu lekarzy wszyscy mówią, że nic mu nie jest i że mam iść do przedszkola, a problemy same się rozwieją... Proszę o radę i wskazówkę co robić, ja już po nocach nie śpię, mąż mówi, że sama dziecku wmawiam chorobę i że jeżeli lekarze mówią, że jest dobrze to nie mamy się czym przejmować, ale ja dalej się boję, że coś jest nie tak. Dziękuję i proszę o pomoc.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
oczywiście, że coś jest nie "tak". Czteroletnie dziecko ma już pełny język i buduje zdania gramatycznie poprawne opowiadając o zdarzeniach, osobach, przedmiotach, a nawet marzeniach. Kubuś nie rozwija się poprawnie i należy rozpocząć intensywną stymulację. Proszę zapoznać się z ćwiczeniami w książce "Wczesna interwencja
terapeutyczna" - www.we.pl.
Zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i
rzeczowniki" - www.arson.pl (SŁUCHAĆ DZIECKO MUSI W SŁUCHAWKACH!!!).
Brak mowy w czwartym roku życia to bardzo poważny deficyt w rozwoju
intelektualnym i nie można tego bagatelizować. Nie każdy lekarz uczył
się o rozwoju mowy dziecka i rozwoju inteligencji, niestety.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska