Filip - 2 lata i 8 m-cy - nie mówi
Droga Pani Profesor,
jesteśmy rodzicami dwóch synów Michała 4 lata i Filipa (wiek jak w temacie pytania). Problem dotyczy młodszego synka, który prawie wcale nie mówi (jedyne słowo to "mama", "nie"). Jeszcze kilka tygodni temu dziecko powtarzało proste słowa tj. oko, baba, papa, co dodało mi wtedy otuchy, że już zaczynie powoli mówić. Jednak z niepokojem stwierdzam, że nie nastąpił dalszy rozwój tej mowy, a wręcz przeciwnie, dziecko nawet nie powtarza już tych prostych słów, na prośbę, by jakieś słowo lub sylabę wypowiedział mówi "nie". Sytuacja ta bardzo mnie niepokoi, czuję, że nie jest normalna. Dodam, że syn jest wesołym dzieckiem, sprawnym ruchowo, rozumie i wykonuje polecenia, jest uczuciowy-empatyczny. Chętnie bawi się z innymi dziećmi, lubi albumy i książki ze zwierzętami (to jest jego największe zainteresowanie). W kontaktach z innymi używa gestów niewerbalnych i na różne melodie mówi yyyyyy - stara się intonować tą swoją "mowę". Lekarz pediatra uspokaja nas, mówi, że jest jeszcze trochę czasu, tak do 3 lat, a nawet do 3,5, bo jeśli dziecko słyszy i wykonuje polecenia to nie jest źle. Ale ja bardzo się niepokoję, czuję, że jednak nie jest dobrze. Proszę o jakąś wskazówkę, do kogo się udać i co robić. Dodam, że mieszkamy w Szczecinku (woj. zachodniopomorskie). Z góry dziękuję za odpowiedź.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
nie wiem na jakiej podstawie pediatra sądzi, że mowa pojawi się nagle sama, tym bardziej, że obserwuje Pani regres. Fakt, że Synek interesuje się albumami zwierząt, a nie mówi świadczy o dużym problemie rozwojowym. Wyraźnie Filipek brak mowy odczuwa jako dyskomfort. Dziecko, które w drugim roku życia nie łączy dwóch wyrazów zupełnie inaczej rozwija swoje myślenie. Brak języka uniemożliwia rozwój myślenia abstrakcyjnego.
Radzę jednorazowo udać się na konsulatcję do Warszawy (adresy
terapeutów na stronie www.szkolakroakowska.pl) lub do Poznania do dr
Małgorzaty Rutkiewicz-Hanczewskiej lub dr Justyny Leszki.
Powinan Pani zapoznać się z pozycją "Wczesna diagnoza i terapia
zaburzeń autystycznych" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Proszę zastosować:
- program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i
wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl.
Program MUSI BYĆ REALIZOWANY W SŁUCHAWKACH!!!!
Ćwiczenia ogólnorozwojowe opisałam razem z dr M. Korendo w książce
"Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska