19 miesięcy - prawie nie mówi
Pani Jagodo,
Proszę o pomoc - od jakich materiałów i jakich ćwiczeń powinnam zacząć pracę z synkiem, który ma 19 miesięcy, prawie nie mówi, bardzo ubogo gaworzył, malutko sylabizował. Od 10 miesiąca jest monitorowany przez Synapsis, ale nie dostał żadnej diagnozy, według nich brak póki co zaburzeń ze spektrum autyzmu. Napiszę Pani co syn robi i mówi, żeby dać Jego obraz
Mówi:
Mama (na mamę, tatę, praktycznie na wszystkich)
tata (na tatę na zdjęciu)
dziade (czasem na dziadka)
tak lub ta
dzik (na dźwig)
ba (banan, balon, ryba)
bach (jak coś spadnie)
dać
tik tak (zegar)
buuu (samochód, odkurzacz)
bam (piłka)
aaa (śpi)
Czasem dzidzi (dzidzia)
baba (na babke)
dydy (na cycusia ;))
Naśladuje psa(au au), wilka (auuu), krowę (buuu zamiast muuu), i jeszcze kilka zwierzątek po swojemu.
Generalnie jest ogromny problem z naśladowanie dźwięków i powtarzanie słów. Synek największy problem ma z twarzą, to znaczy w Synapsis powiedzieli, że prawdopodobnie ma obniżone napięcie przy twarzy, bo i kłopot z mimiką i z powtarzaniem min i dźwięków.
Pozostałe umiejętności synka:
1. pokazuje palcem, co chce, pokazuje palcem, jak coś go zainteresuje, dzieli się wrażeniami
2. patrzy na drugą osobę
3. pokazuje palcem w książeczkach oraz rzeczy naokoło (drzewo, lampa, samochód, okno itd.), pokazuje palcem na przedmioty i patrzy na mnie pytająco (jakby pytał "co to")
4. wykonuje polecenia np. wyrzuć do śmieci, włóż do pralki, przynieś pieluszkę, usiądź, wstań, idziemy na spacer
5. je sam widelcem i często łyżką (gęstszą kaszkę) no i oczywiście kanapki w kosteczkę, owoe z ręki itd.
6. chodzi, biega, skacze, kuca, włazi na łóżko, na drabinę, do piaskownicy, wchodzi po schodach trzymając się poręczy
7. Dość precyzyjny: potrafi np. otworzyć soczek ze słomką
8. Bawi się w sprzątanie (odkurza, zamiata), gotowanie (czasem karmi zwierzęta talerzy łyżką), jeździ na jeździku, ustawia coś, przestawia, rzuca piłką do nas, oglądamy książeczki, uwielbia a kuku i w chowanego
9. Kręci głową na tak i na nie, robi "nie ma" - adekwatnie, mniam mniam - adekwatnie
10. Umie pokazać nos, ucho, oko, głowę, rękę, pupę, siusiaka, zęby, język, włosy
11. Umie ściągnąć spodnie (jak zsunę z pupy) i skarpetki (jak zsunę z pięt)
12. Rzuca piłkę, kopie piłkę, próbuje łapać piłkę
13. Naśladuje kichanie, kaszlenie, ziewanie, bączki, używa przedmiotów zgodnie przeznaczeniem.
14. Wyładowuje ze mną naczynia ze zmywarki, chowa garnki do szafy, sztucce do szuflady
15. W piaskownicy posługuje się łopatką, wiaderkiem
16. Nie dotyka piekarnika, kiedy jest gorący :)
17. Na pytanie, gdzie się robi siusiu pokazuje na nocnik
18. rozmawia przez telefon, pije z pustej filianki, karmi się łyżeczką (udawanie), układa wieżę z puszek :P
19. Reaguje na dźwięk telefonu, domofonu, wie, co to znaczy.
20. Na pytanie gdzie Piotruś pokazuje na siebie
21. często jak zrobi kupkę to przychodzi, pokazuje na pieluchę i mówi "ee".
Przepraszam za ten elaborat, chciałam dać Pani jak najpełniejszy obraz dziecka, które jest radosne, ciekawe świata, ale ma pewne deficyty i chciałabym nam nimi pracować.
Ma raz w tygodniu 50 minut z neurologopedą - taka ogólnorozwojowa zabawa.
Co mogę robić w domu?
Pozdrawiam serdecznie i dziękuję.
Aleksandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Alesksandro,
słusznie się Pani niepokoi rozwojem mowy Synka. Nie tylko może Pani ćwiczyć, ale musi Pani to robić, bo 50 minut raz w tygodniu niczego nie zmienią. Nie rozumiem dlaczego logopeda nie przygotował dla Pani programu do realizacji w domu. Synek musi mieć 1,5 godziny ćwiczeń przy stoliku codziennie.
Jeśli jest Pani z okolic Warszawy (tak zrozumiałam w związku z
Synapsis) proszę skorzystać z pomocy logopedów Metody Krakowskiej -
www.szkolakrakowska.pl.
Jeśli to zbyt daleko ćwiczenia znajdzie Pani w "Wczesna interwencja
terapeutyczna" - www.we.pl.
W tej chwili najważniejsze:
1. Program słuchowy - www.arson.pl - działa tylko w słuchawkach - 20
min dziennie
2. Program stymulujący powtarzanie "Kocham czytać" - www.we.pl
3. "Moje pierwsze słowa" - www.wir-wydawnictwo.com.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska