Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2-latka mówi tylko początki wyrazów

Witam serdecznie, moja córka ma 26 m-cy i niezbyt dużo mówi. To znaczy potrafi wszystko wskazać, o co ją poproszę, przynosi przedmioty, o które proszę. Jest rozwinięta manualnie, tzn lubi kolorować, ale nie potrafi rozróżniać kolorów, uwielbia układanki, puzzle, dopasowywanie kształtów, lubi powtarzać alfabet i puzzle literowe, ale mało mówi. Łączy dwa wyrazy, typu tata nie, mama nie. Mówi początki wyrazów, np. mam - ma, banan - ba itd. Uwielbia wyrazy dźwiękonaśladowcze, lubi śpiewać po swojemu, a właściwie nucić. Lubi relacjonować co robiła podczas całego dnia, ale jest to dla nas rodziców zupełnie nie zrozumiałe. Córka często denerwuje się, kiedy nie wiemy o co jej chodzi. Czytam jej co wieczór bajki, dużo rozmawiamy, ograniczyłam jej oglądanie bajek i telewizji, ale nie wiem czy dobrze robię. Czy moje obawy są uzasadnione, czy córka zacznie wkrótce mówić?

Pytanie przesłała Pani Magdalena
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Magdaleno,
jeśli chce Pani by Córka mówiła proszę zupełnie wyeliminować telewizor. Dziewczynka wykazuje trudności z włączeniem lewej półkuli mózgu do przetwarzania mowy. Sądzę, że nie ma jeszcze ustalonej lateralizacji funkcji. Warto o tym poczytać w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl, są w tej książce ćwiczenia WSZYSTKICH funkcji poznawczych dla dzieci do 6 roku życia.

 

 

Zachęcam też do programu "Słucham i uczę się mówić - "Sylaby i rzeczowniki"- www.arson.pl, koniecznie w SŁUCHAWKACH. Radzę podzielić te ćwiczenia na dwie tury po 6-8 minut.


- "Kocham czytać" www.we.pl - 30 minut codziennie nowa książeczka (jest 15 książeczek w zestawie)
- "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl

 

Proszę pamiętać, że język umożliwia myślenie abstrakcyjne, symboliczne, tym samym warunkuje przyszłe możliwości edukacyjne dziecka.


Uczenie alfabetu niema żadnego sensu komunikacyjnego,a jedynie utrudnia czytanie wyrazów i zdań ze zrozumieniem. Nie wolno nazywać liter, bo gdy dziecko się nauczy, ze B to be, a C to ce, przeczyta kiedyś ce-e-be-u-el-a zamiast cebula i nie rozpozna znaczenia słowa.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: sylaby, głoskowanie, alfabet, stymulacja rozwoju mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć