Czy to opóźniony rozwój mowy?
Szanowna Pani Profesor,
jestem mamą chłopca, który ma 2 latka i 8 miesięcy. Dziecko jest dobrze rozwinięte fizycznie i bardzo sprawne. Jest wesoły, kontaktowy i radosny, rozumie co się do niego mówi i wykonuje polecenia. To co mnie niepokoi to jego mowa, synek mówi dużo, ale po swojemu, My z mężem go rozumiemy, ale inni nie zawsze. Zna trochę słów około 60, które wymawia poprawnie, ale zdań nie buduje, raczej tylko proste np. Mama gdzie tata itp. Byłam już u logopedy, który twierdzi, że aparat mowy jest dobrze rozwinięty, a maluszek ma problem z samogłoskami i jeśli je opanuje powinien zacząć mówić. Korzystałam z Pani zeszytów "Kocham czytać" i samogłoski pojedyncze wymawia dobrze, pozostałe sylaby też, choć jest oporny na ćwiczenia, jednak zdań nie buduje.
Jestem zaniepokojona bo inne dzieci w jego wieku mówią pełnymi zdaniami, a jedynie dziecinnie zmiękczają.
Mój niepokój pogłębia również fakt, że po szczepionkach, które miał w wieku 3 miesięcy przestał gaworzyć i od tamtej pory bardzo bałam się by zaczął mówić, tym bardziej wiec aktualne odbieganie od równolatków mnie niepokoi.
Dodam, że dziecko przebywało do tej pory w domu z mężem, który mało mówi, nawet bardzo mało i do tego cicho, nie wiem czy to ma znaczenie. Synek uwielbia puzzle, i słuchanie muzyki i tańce.
Bardzo proszę o Pani opinię.
Dziękuje i pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
jestem również zaniepokojona brakiem rozwoju mowy Synka. Trzylatek powinien już budować zdania gramatycznie poprawne i używać wszystkich trzech czasów czasownika, prawidłowo odmieniać rzeczownik z przymiotnikiem i zadawać pytania.
Fakt, że Synek przestał gaworzyć jest także wyraźnym znakiem zakłóceń rozwojowych. Nie można już czekać, należy rozpocząć intensywną stymulację.
Proszę skorzystać z programów:
1. E. Wianecka "Słucham i uczę się mówić" - Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki - liczba pojedyncza" - www.arson.pl
2. A. Fabisiak-Majcher "Zdania sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl
4. A. Dębicka "Pamięć symultaniczna i sekwencyjna" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Bardzo ważne jest wyłączenie wszystkich prawopółkluowych stymulacji, co oznacza:
1. Całkowity zakaz oglądania TV, gier komputerowych
2. Całkowity zakaz słuchania muzyki
3. Całkowity zakaz układania puzzli (zamist puzzli, które dzieci układają metodą prób i błędów może Pani przecinać obrazki lub skorzystać z pomocy "Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej " - www.wir-wydawnictwo.com
Gdyby potrzebowała Pani pomocy logopedycznej, kogoś kto pracuje moją metodą zachęcam do zajrzenia na stronę www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska