Śląsk

22. Dziecięce Spotkania Teatralne w Gliwicach

22. Dziecięce Spotkania Teatralne w Gliwicach

Program 22. Dziecięcych spotkań Teatralnych zachwyca. Gliwicki Teatr Muzyczny po raz kolejny staje na wysokości zadania, zapewniając młodym widzom wyjątkowe ze sztuką spotkania.

 

Oto, jak prezentuje się program 22. Dziecięcych Spotkań Teatralnych. 

 

6.03.2016 godz.16.00
Sala Kameralna GTM
CHŁOPIEC Z GLIWIC

Gliwicki Teatr Muzyczny

 

Tekst: Grzegorz Krawczyk
Reżyseria: Ireneusz Maciejewski
Scenografia: Dariusz Panas
Muzyka: Michał Kowalczyk

 

Pełna dowcipnych dialogów i wartkiej akcji historia w teatralny sposób przedstawia prawdziwe wydarzenie z dziejów Gliwic. W 1626 roku duński hrabia Ernest von Mansfeld ze swym protestanckim wojskiem staje pod Gliwicami, żądając poddania miasta. Ma przewagę militarną – lecz czy jest to wystarczający powód, by ulec jego żądaniom? Nie dla gliwiczan! Dzielny szewczyk Przemko i jego pomysłowa towarzyszka Jadwiga nie pozwolą, by wrogowie z uśmiechem na ustach przeszli Białą Bramą i uznali ich rodzinne miasto za swą wojenną zdobycz. Nieprzyjaciół pokonają dzięki sprytowi, niezachwianej wierze w zwycięstwo i… maleńkim przyjaciołom, na których zwykle nikt nie zwraca uwagi. Forma przedstawienia czerpie z najlepszych teatralnych tradycji: konwencji ludowej włoskiej komedii dell’arte, i błazeńskich popisów średniowiecznych aktorów wędrownych. W spektaklu na nudę nie ma miejsca – sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie, a bohaterowie nie mają chwili wytchnienia. Zmuszeni do wymyślania kolejnych forteli, są w nieustannym ruchu, prześcigając się w wysiłkach zmierzających do osiągnięcia celu.

Dla dzieci od 5 lat
Czas trwania: 60 minut bez przerwy

 

7.03.2015 godz. 9.30 i 11.30
Scena Bajka –Kino Amok
WŁADCA SKARPETEK
Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu

 

Scenariusz i reżyseria: Jacek Timingeriu
Scenografia: Katarzyna Karmańska i Jacek Timingeriu
Muzyka: Krzysztof Pachołek

 

Czy zdarzyło się wam kiedyś odkryć przy porannym ubieraniu, że druga skarpetka z pary znika i nie chce się znaleźć? Co mogło się z nią stać? Czyżby ktoś ją na złość schował? A może nawet ukradł? Czy to krasnoludki podkradają w nocy skarpetki i robią sobie z nich czapeczki? Może zginęła w praniu, pożarta przez pralkę? A może to Władca Skarpetek? Na te pytania musi sobie odpowiedzieć mały Jaś, który właśnie zgubił skarpetkę. By ją odnaleźć, rusza w podróż po swoim domu. Kiedy rodzice jeszcze smacznie śpią, jego własny dom okazuje się być zaczarowany. Zwykłe przedmioty zaczynają mówić, a nawet śpiewać i tańczyć. Żeby dowiedzieć się, gdzie podziała się jego zguba, Jaś wkracza w świat ożywionych książek, słoików, zabawek, naczyń i innych przedmiotów. Przy okazji tej wyjątkowej podróży uczy się paru prawd o szacunku dla otaczających go rzeczy oraz o utrzymywaniu porządku w domu.„Władca Skarpetek” to nie tylko spotkanie z roztańczonymi i rozśpiewanymi przedmiotami codziennego użytku. To także podróż przez świat pełen intrygujących dźwięków, rytmów i muzyki, które towarzyszą bohaterowi oraz widzom przez cały spektakl. Nagroda dla Jacka Timingeriu – twórcy spektaklu „Władca Skarpetek” w 20. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2014.

Dla dzieci od 4 lat
Czas trwania: 50 minut bez przerwy

 

8.03.2016 godz. 9.30 i 11.30
Sala Kameralna GTM
CHŁOPIEC Z GLIWIC
Gliwicki Teatr Muzyczny

 

Tekst: Grzegorz Krawczyk
Reżyseria: Ireneusz Maciejewski
Scenografia: Dariusz Panas
Muzyka: Michał Kowalczyk

 

Pełna dowcipnych dialogów i wartkiej akcji historia w teatralny sposób przedstawia prawdziwe wydarzenie z dziejów Gliwic. W 1626 roku duński hrabia Ernest von Mansfeld ze swym protestanckim wojskiem staje pod Gliwicami, żądając poddania miasta. Ma przewagę militarną – lecz czy jest to wystarczający powód, by ulec jego żądaniom? Nie dla gliwiczan! Dzielny szewczyk Przemko i jego pomysłowa towarzyszka Jadwiga nie pozwolą, by wrogowie z uśmiechem na ustach przeszli Białą Bramą i uznali ich rodzinne miasto za swą wojenną zdobycz. Nieprzyjaciół pokonają dzięki sprytowi, niezachwianej wierze w zwycięstwo i… maleńkim przyjaciołom, na których zwykle nikt nie zwraca uwagi. Forma przedstawienia czerpie z najlepszych teatralnych tradycji: konwencji ludowej włoskiej komedii dell’arte, i błazeńskich popisów średniowiecznych aktorów wędrownych. W spektaklu na nudę nie ma miejsca – sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie, a bohaterowie nie mają chwili wytchnienia. Zmuszeni do wymyślania kolejnych forteli, są w nieustannym ruchu, prześcigając się w wysiłkach zmierzających do osiągnięcia celu.

Dla dzieci od 5 lat
Czas trwania: 60 minut bez przerwy


10.03.2015 godz. 10.00 i 12.00
Scena przy Nowym Świecie
CZARODZIEJSKI FLET
Wrocławski Teatr Lalek

 

Libretto: Emanuel Schikaneder
Adaptacja: Elżbieta Chowaniec i Marek Zakostelecky
Reżyseria i scenografia: Marek Zakostelecky
Opracowanie muzyczne: Vratislav Šrámek

 

CZARODZIEJSKI FLET to spektakl dla dzieci stworzony na podstawie jednej z najsłynniejszych oper Mozarta i opowiadający o magicznej sile muzyki. Arie wiedeńskiego klasyka zabrzmią w nim w nowych aranżacjach i oryginalnej interpretacji aktorów Wrocławskiego Teatru Lalek. Na scenie, pod rozgwieżdżonym niebem, pojawia się sam Wolfgang Amadeusz Mozart. Kompozytor zaprasza widzów do swojego magicznego Operatorium, pełnego najróżniejszych instrumentów i przedmiotów o nieznanym przeznaczeniu. Przy ich pomocy wyczarowuje piękną, ponadczasową opowieść o relacjach – nocy i dnia, Tamina i Paminy, Papagena i Papageny. Z okna współczesnej scenografii wyłania się nagle zupełnie inna, baśniowa rzeczywistość, zamieszkana przez postaci w barokowych perukach i kostiumach.


CZARODZIEJSKI FLET we Wrocławskim Teatrze Lalek nie jest operą – to muzyczny spektakl przeznaczony dla dzieci: lekki i zabawny, z szybkim tempem i wieloma odniesieniami do współczesności. Twórcy przedstawienia bawią się zarówno muzyką genialnego kompozytora, jak i operową konwencją. Mozart nosi conversy i gra na doskonale znanych dzieciom instrumentach: dzwonkach, kontrabasie, perkusji, a nawet butelkach z wodą. CZARODZIEJSKI FLET to dla młodego widza doskonały początek przygody z muzyką klasyczną.

Dla dzieci od 6 lat
Czas trwania 65 minut bez przerwy

 

11.03.2016 godz. 9.30
Scena przy Nowym Świecie
SMOKI
Teatr Maska w Rzeszowie

 

Tekst: Malina Prześluga
Reżyseria: Jerzy Jan Połoński
Scenografia: Monika Wójcik
Muzyka: Marcin Partyka

 

Każda głowa, a w szczególności głowa dziecka, wypełniona jest różnymi marzeniami, wyobrażeniami, bajkami…Tak jak dorośli przestają wierzyć w Świętego Mikołaja, tak dzieci wierzą w niego gorliwie i bezwarunkowo. Zgoda – część dorosłych wierzy w UFO, ale czy którykolwiek z nich wierzy w smoki? Przecież smoki nie istnieją!!!....A kto powiedział, że ludzie istnieją?!! Może to właśnie my jesteśmy  smokami? Wszystko jest kwestią umowy i wyobraźni. Jedno jest pewne- czy to smok czy tez człowiek, musi wyzbyć się uprzedzeń i uwierzyć, ze wszystko jest możliwe…zwłaszcza w bajkach. Bo to może właśnie nasze życie jest bajką? Bo tylko wtedy, gdy wpuścimy ją do naszego życia, możemy dostrzec to co często mijamy bez zastanowienia , i stać się szczęśliwsi.
Smoki istnieją i mogą nauczyć nas wielu pożytecznych rzeczy, a my możemy pokazać im świat jakiego nie znają….Zaprośmy je tylko do naszego pokoju, żeby sobie pohasały lub odwiedźmy je pod łóżkiem….Tam musi być coś więcej niż tylko kurz!!!
Kto nie z nami , ten nie smok!!!

Dla dzieci od 6 lat
Czas trwania: 70 minut bez przerwy

 

11.03.2015 godz. 10.30
Sala Kameralna GTM
PAN SATIE  (spektakl dla Najnajów)
Teatr Atofri z Poznania

 

Scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Beata Bąblińska, Monika Kabacińska
Scenografia i kostiumy: Elżbieta Cios
Muzyka: Erik Satie

 

Niezależna grupa teatralna Atofri powstała w 2008 roku w ramach Poznańskiej Fundacji Artystycznej. Swój repertuar kieruje do najmłodszych widzów w wieku od 1 do 5 lat.


Przez ostatnie sześć lat Teatr Atofri rozwijał swój repertuar i konfrontował go z widownią najpierw w kraju,  a następnie zagranicą.  Prezentował przedstawienia  na wielu prestiżowych festiwalach i przeglądach teatrów dla dzieci m.in. Sztuka Szuka Malucha, małe Warszawskie Spotkania Teatralne, Międzynarodowy Festiwal dla Dzieci i Młodzieży  "Korczak" oraz na festiwalach  w Japonii, Rumunii, Turcji, Finlandii, Słowacji, Egipcie, Austrii, Niemczech i Francji.


Spektakl teatralno-muzyczny „Pan Satie” zdobył nagrody Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu dla Dzieci i Młodzieży "Korczak 2011" oraz Super BEBE Award na 100,1.000,1.000.000 Stories International TheatreFestival for Children w Bukareszcie.

 

Kim był Pan Satie? Erik Satie to kompozytor żyjący na przełomie XIX i XX wieku. „Ideałem Satie była muzyka mogąca służyć za tło do życia codziennego, będąca niejako dodatkowym meblem domowym, czyli taka, która mogłaby wpływać na nastrój człowieka, ale nie absorbować go na tyle, aby odrywać od innych zajęć” (źródło: wikipedia). W spektaklu muzyka odgrywa bardzo istotną rolę. Jest inspiracją do działań, ale także tłem do zabawy, poszukiwania, ciekawego eksplorowania świata. Aktorki, niczym dzieci, potrafią cieszyć się z drobiazgu, zauważać szczegóły, z fascynacją odkrywać to, co nowe.
Przedstawienie ma bardzo prostą scenografię. Czysta i prosta forma sprawia, że dzieci nie są niepotrzebnie rozpraszane. Mali widzowie na tle białej papierowej dekoracji z łatwością zauważają rekwizyty najbardziej ważne w danym momencie przedstawienia. Czerwona czapka czy piłka przyciąga wzrok. Maluchy nie mogą się oderwać od akcji rozgrywającej się wprost przed nimi. Delikatne muśnięcia przelatującego nad ich głowami papieru sprawiają, że odczuwają one spektakl jeszcze silniej. Nie tylko widzą, słyszą, ale momentami także dotykają „Pana Satie”.
W spektaklu ważną rolę odgrywa muzyka, zarówno grana na instrumentach jak i dźwięki wydawane przez papier oraz inne rekwizyty - papier bowiem może trzeszczeć, szumieć, a piłka grzechotać.
Po spektaklu dzieci otrzymują kartki, z których mogą sami wykonać własną papierową czapkę. Mali widzowie z zapałem poznają także tajniki scenografii. Tarzanie się w kawałkach papieru jest przecież takie przyjemne.

Dla dzieci od 1 do 5 roku życia
Czas trwania : 50 minut ( w tym 10 minut zabawy)

(Rodziców, którzy jeszcze nie zetknęli się z rodzącym się dopiero w naszym kraju nurtem dla Najnajów, chcielibyśmy zachęcić do zapoznania się tym zjawiskiem. Odbiorcą najnajowych spektakli są najmłodsze dzieci – od kilku miesięcy do 3 roku życia. Spektakle te, w głównej mierze, oddziałują na zmysły dziecka, są dla niego bezpieczne i grane w dużej z nim bliskości. Dzieci są ich uczestnikami. Przedstawienia dla „Najnajów” przeważnie zamyka płynne przejście do wspólnej zabawy.)


Kilka słów do najnajowych opiekunów –  czyli co należy wiedzieć przychodząc na spektakl:
• spektakl odbywa się w kameralnej przestrzeni w teatralnej sali bankietowej,
• specyfika przedstawienia sprawia, że nie możemy wprowadzać widzów po jego rozpoczęciu, dlatego prosimy o punktualne przybycie (spóźnieni widzowie nie będą mogli wejść na spektakl ani otrzymać zwrotu pieniędzy za bilety),
• przed wejściem do przestrzeni, w której odbywa się spektakl, należy zdjąć buty (można przynieść ze sobą kapcie – czyli „przytulne” obuwie zamienne),
• prosimy, aby w trakcie przedstawienia nie spożywać pokarmów i napojów,
• prosimy o nie robienie zdjęć podczas spektaklu.
Dziękujemy Państwu za współpracę, która pozwoli dzieciom jak najpełniej uczestniczyć w spektaklu.

 

12.03.2016 godz.16.00

Scena przy Nowym Świecie
OSTATNIA SZTUCZKA GEORGESA MELIESA
(Spektakl bez słów)


Divadlo Drak  w Hradec Kralove ( CZ)

Dramaturgia: Dominika Spalkova
Reżyseria: Jiri Havelka
Scenografia: Marek Zakostelecky
Muzyka: DVA

 

Miał po ojcu odziedziczyć wielką firmę obuwniczą, ale zafascynowany widokiem iluzjonistów, postanowił zostać jednym z nich. Jako posiadacz wielkiego majątku, kupił w Paryżu teatr, w którym , coraz bardziej zauroczony rodzącą się kinematografią, zaczął pokazywać filmy. Z czasem Georgese Meliese sam został reżyserem, a  znakiem firmowym jego filmów stały się triki. Jako pierwszy na świecie wybudował własne studio filmowe, i wszedł do historii kina światowego jako „czarodziej ekranu”.
Spektakl „Ostatnia sztuczka Georgese Meliese” jest inspirowany życiem i twórczością tego znakomitego filmowego iluzjonisty. Bohater przedstawienia szuka sposobu na uzyskanie nieśmiertelności, wykorzystując w tym celu najróżniejsze sztuczki, iluzje i czary.
Jest to przepiękna, pełna ciepła i pogodnego humoru, opowieść o próbie oszukania śmierci. Na naszych oczach dzieją się rzeczy niemożliwe, wzrok ulega omamom, a widz  przez całe przedstawienie pozostaje w zachwycie.
Spektakl bez słów, kontynuujący najlepsze tradycje znakomitego, jednego z najznamienitszych w Europie, czeskiego Teatru Drak.

Dla dzieci od 9 lat
Czas trwania: 60 minut bez przerwy

 

13.03.2016 godz. 11.00 i 16.00
Scena przy Nowym Świecie
WAKACJE MIKOŁAJKA


Teatr Lalka w Warszawie

Adaptacja: Maria Wojtyszko
Reżyseria: Jakub Krofta
Scenografia: Marek Zakostelecky

 

„Wakacje Mikołajka" to jedyny spektakl w Polsce, a może i na świecie, przedstawiający
komiczne przygody Mikołajka, jednego z najpopularniejszych dziecięcych bohaterów,
stworzonego przez francuskiego pisarza polskiego pochodzenia,  René Gościnnego. Przedstawienie dotyka tematu dorastania bohatera, który dzięki wakacyjnym doświadczeniom uwierzy we własne siły, z drugiej zrozumie, że nie musi starać się być kimś, kim jeszcze nie jest, czyli dorosłym. Życie Mikołajka na koloniach, zrywające więzi z rodzicami pełne jest momentów zabawnych, ale też poruszających emocje dzieci i dorosłych.

Dla dzieci od 7 lat
Czas trwania: 55 minut bez przerwy

 

14.03.2016 godz. 9.30 i 11.30
Scena przy Nowym Świecie ( widownia na scenie)
A NIECH TO GĘŚ KOPNIE!
Teatr Animacji w Poznaniu

 

Tekst i reżyseria: Marta Guśniowska
Scenografia: Julia Skuratova
Muzyka: Piotr Nazaruk

 

Któż z nas nie widział Gęsi przechadzającej się beztrosko po wiejskim podwórku? Długaśna szyja, śmieszne, kłapiaste stopy - Gęś jak to Gęś. Ale czy tak naprawdę Ją znamy? Czy zastanawialiście się kiedyś, co w takiej Gęsi siedzi? O czym myśli? O czym marzy? Twórcy spektaklu "A niech to Gęś kopnie!" zadali sobie to trudne pytanie i ku wielkiemu zdziwieniu odkryli smutna prawdę: Gęś - przynajmniej ta nasza - ma depresję. Jest chuda, brzydka i nie ma przyjaciół - jedyne, co ma to ów wielki smutek, przyczepiony do niej mocno, niczym jesienny liść do podeszwy mokrego buta. Czy Gęś odnajdzie swoje szczęście? Czy uśmiech na powrót zagości na jej dziobie? Przekonacie się o tym oglądając nasz najnowszy, pełen humoru spektakl o poszukiwaniu sensu w życiu, o wielkiej sile przyjaźni oraz szczęściu, które może nas spotkać nawet wtedy, kiedy najmniej się go spodziewamy...
Spektakl obsypany deszczem nagród przyznawanych  na festiwalach zarówno przez jury profesjonalne jak i jury dziecięce.
Najważniejsze nagrody to: tytuł najlepszego spektaklu na małych Warszawskich Spotkaniach Teatralnych (2015), 27 Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2015),
Wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2015), II Festiwalu małych Prapremier w Wałbrzychu (2015), XXII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek Spotkania w Toruniu (2015)

Dla dzieci od 10 lat
Czas trwania:  60 minut bez przerwy

 

15.03.2016 godz.9.30 i 11.30
Scena przy Nowym Świecie
KRÓLEWNA LOGOREA I NIEDŹWIEDŹ
Teatr Lalek Guliwer w Warszawie

 

Tekst: Maria Wojtyszko
Reżyseria: Jakub Krofta
Scenografia: Matylda Kotlińska
Muzyka: Radek Łukasiewicz

 

Królewna Logorea i Niedźwiedź" to opowieść, która zabiera nas do świata magii, gdzie nieostrożne używanie czarów niesie ze sobą poważne konsekwencje i nie raz płata figle głównej bohaterce -  Królewnie Logorei. A wszystko zaczęło się w pałacu rodzinnym..
Król Honorariusz i Królowa Biżuteria wcale nie lubią być królem i królową. Z nadzieją czekają na pojawienie się następcy tronu, który przejmie ich obowiązki. Ich córeczka, Królewna Logorea, jest bardzo zazdrosna o mającego przyjść na świat chłopca. Z pomocą szemranego cudotwórcy, Bezkantego Dila, rzuca więc na braciszka straszliwą klątwę. Kiedy Logorea orientuje się jak bardzo skrzywdziła brata, postanawia wyruszyć w podróż, żeby odnaleźć cudotwórcę i odczarować chłopca. Podczas swojej wędrówki spotyka wielu przyjaciół, którzy podobnie jak ona próbują naprawić swoje błędy.
Spektakl w zabawny sposób mówi o poważnych sprawach. Współczesny język sztuki,  opowiada historię o ludziach, którzy uczą się przeżywać nieprzyjemne emocje, takie jak zazdrość, smutek, czy lęk. Ale też o tym, jak być dzielnym i wytrwałym, i jak szczerze mówić o swoich uczuciach.

Dla dzieci: od 6 lat
Czas trwania: 90 minut z przerwą

 

16.03.2016 godz. 9.00 i 12.00
Scena przy Nowym Świecie
ANIA Z ZIELONEGO WZGÓRZA
Teatr Lalki i Maski Groteska w Krakowie

 

Adaptacja: Małgorzata Zwolińska
Reżyseria: Adolf Weltschek
Scenografia: Małgorzata Zwolińska
Muzyka: Piotr Klimek

 

Opowieść o potrzebie przyjaźni, ciepła i akceptacji. Na Zielone Wzgórze do domu Mateusza i Maryli Cuthbert przybywa jedenastoletnia Ania Shirley. Ania jest sierotą, wcześnie straciła rodziców, ale swoim pozytywnym nastawieniem do życia podbija serca wszystkich wokół. Szalone przygody rudowłosej Ani i jej przyjaciół odegrają aktorzy w żywym planie. Przypomnimy najbardziej znane epizody powieści m.in.: farbowanie włosów, poczęstunek „sokiem malinowym”, utarczki słowne Ani z Małgorzatą. Spektakl jest i zabawny i liryczny – dlatego jednocześnie zachwyci i rozbawi widzów oraz skłoni do wielu refleksji.  Dowcipnym dialogom towarzyszą liczne piosenki, wykonane w  niezwykle atrakcyjnej konwencji musicalu. W nastrój opowieści wprowadzą symboliczna, dynamicznie zmieniająca się scenografia oraz stylowe kostiumy. Pełne uroku przedstawienie dostarczy młodym widzom niezapomnianych emocji, a dorosłym przypomni „smaki” dzieciństwa.

Dla dzieci od 10 lat
Czas trwania: 120 minut z przerwą


WARSZTATY 22. DZIECIĘCYCH SPOTKAŃ TEATRALNYCH

 

9.03.2016 godz. 11.00 i 16.30
sala bankietowa GTM


LITERATURA W PIELUCHACH - DŹWIĘKI

Inspiracją dla warsztatów jest literatura dla najmłodszych –osobny nurt w książkowej twórczości dla dzieci, w ramach którego na całym świecie od lat powstają prawdziwe graficzno-tekstowe dzieła sztuki. W Polsce literatura ta pozostaje zjawiskiem wciąż nie do końca rozpoznanym, niszowym. Warsztaty  LITERATURA W PIELUCHACH nie polegają jednak na wspólnym oglądaniu książeczek. Literatura jest tu traktowana jako punkt wyjścia do zabaw teatralno-muzycznych, inspirowanych daną książką Po warsztatach każde dziecko otrzymuje książkę w prezencie.
Cykl takich warsztatów został z wielkim powodzeniem przeprowadzony we Wrocławskim Teatrze Lalek. Ponieważ spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno małych widzów, jak i ich rodziców, postanowiliśmy jeden z warsztatów przeprowadzić również w Gliwicach.
Inspiracją dla tego warsztatu będzie książeczka Soledad Bravi „KSIĘGA DŹWIEKÓW” (Wydawnictwo Dwie Siostry”, 2012)


  „Księga dźwięków” to już klasyk literatury dla najnajmłodszych i światowy bestseller; 128-stronicowy ilustrowany almanach rozmaitych odgłosów, dźwięków i hałasów. Odpowiada nie tylko na najczęstsze dziecięce pytania (Jak robi pies? Jak robi kot?), ale i te, które padają rzadziej (Jak robi gniazdko elektryczne / szpinak / ślimak / Boże Narodzenie?).
W trakcie zajęć wspólnie zastanowimy się, jaki dźwięk wydają różne zwierzęta, przedmioty, pojazdy i zjawiska atmosferyczne. Będą łatwe zadania (kaczka, dzwon), będą też trochę trudniejsze (wiatr, mleko, pizza). Posłuchamy dźwięków dobiegających z ukrycia i zastanowimy się, co (albo kto) może je wydawać. A na koniec trochę się poruszamy w rytm najdziwniejszych dźwięków.
Rodzice biorą w zajęciach aktywny udział! Wszystkie animacje odbywają się z użyciem przedmiotów codziennego użytku i są tak pomyślane, by można było je powtórzyć samodzielnie w domu. Prosimy pamiętać o wygodnym stroju dla siebie i dziecka.


Zabawy przewidziane w ramach warsztatów pomagają kompleksowo stymulować rozwój dziecka: rozbudzają wyobraźnię i wrażliwość estetyczną, uczą werbalizacji wrażeń, dostarczają inspiracji dla własnej aktywności artystycznej. Rozwijają także konkretne umiejętności: motoryczne (mała i duża motoryka), językowe i poznawcze.

 

Dla dzieci od 2 do 4 roku życia
Czas trwania: od 45 do 60 minut

 

12.03.2016 godz. 14.00
Sala Kameralna GTM


ZRÓB SOBIE ….-warsztaty z Tomaszem Brodą

Warsztaty Tomasza Brody to propozycja zabawy dla najmłodszych, która pobudzając wyobraźnię, jest jednocześnie szaloną lekcją wychowania plastycznego - bez dzwonków, prac na zadany temat, konieczności szorowania blatów i mycia pędzli. Tu w ciągu kilkudziesięciu minut i z pomocą kolorowych papierów, gąbek, piłeczek pingpongowych, guzików, zmywaków, klamerek i zakrętek od słoików jesteśmy w stanie wyczarować baśniowy świat i zamienić się w smoka, ufoludka, jednorożca, czy dziwne zwierzę, które jeszcze nie ma nazwy. Te warsztaty to nieskrępowana gra wyobraźni, zabawa na pograniczu teatru i performance’u. Skutecznie odciąga uwagę najmłodszych od tabletów i smartfonów.

dla dzieci od 5 do 10 roku życia
czas trwania: około 60 minut


14.03.2016 godz. 9.00 i 11.00
Sala Kameralna GTM


ELEMENTANE ZADANIA AKTORSKIE
Prowadzenie: Mariola Ordak-Świątkiewicz

Warsztat ma za zadanie rozbudzenie artystycznej wyobraźni dzieci. Ćwiczy umiejętność pracy w zespole, rozwija techniki przełamywania nieśmiałości, a także walki ze stresem. W trakcie trwania zajęć uczestnik poznaje metody poprawiania koncentracji i refleksu. Uczy jak wyrażać i opanowywać emocje. Lekcja ma charakter ruchowy, zawiera elementy pantomimy.

Dla dzieci od III klasy szkoły podstawowej
Czas trwania : 90 minut


WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI I EDUKATORÓW

Po raz pierwszy, od początków istnienia naszego przeglądu, chcielibyśmy skierować naszą ofertę warsztatową nie tylko do dzieci, ale również do pedagogów i nauczycieli. Wraz z Instytutem Teatralnym w Warszawie przygotowaliśmy serię warsztatów i spotkań.
Podczas każdego z nich uczestnicy będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie pracy z dziećmi po wizycie w teatrze, dowiedzą się, jakimi ćwiczeniami można zastąpić rozmowę po spektaklu oraz jak stworzyć uczniom warunki do swobodnej i twórczej wypowiedzi o doświadczeniu teatralnym.

 

SPOTKANIE PIERWSZE
11.03.2016 godzina 15.30 – 18.00

TEATROTEKA SZKOLNA
Prowadzenie: Justyna Czarnota

Teatroteka Szkolna to portal zachęcający nauczycieli do wykorzystywania metod pedagogiczno-teatralnych na lekcjach oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych, opracowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Portal zawiera materiały edukacyjne, m.in. konspekty zajęć z elementami pedagogiki teatru, podzielone według grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa kl. 1-3, szkoła podstawowa kl. 4-6, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna), materiały audiowizualne oraz aktualności związane z edukacją teatralną w całej Polsce.


Program spotkania:
1. Prezentacja portalu Teatroteka Szkolna
2. Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu „Teatroteka Szkolna” w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami.

Obowiązuje rezerwacja miejsc, udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Ilość miejsc ograniczona.

 

SPOTKANIE DRUGIE
12.03.2016
Godz. 16.00 spektakl POSLEDNI TRIK GEORGESE MELIESE
Warsztat: 17:30-20:00
Prowadzenie: Justyna Czarnota

W trakcie warsztatu przyjrzymy się temu, w jaki sposób artyści teatru inspirują się biografiami znanych ludzi. Przy tej okazji sięgniemy po przykłady ze współczesnej literatury dla dzieci opowiadającej o słynnych ludziach i zobaczymy, jak może ona zainspirować do teatralnej pracy.

Aby wziąć udział w warsztatach należy dokonać rezerwacji i wykupić bilet na spektakl w promocyjnej cenie 10zł.
Ilość miejsc ograniczona.

 

SPOTKANIE TRZECIE
13.03.2016
Godz. 11.00 spektakl WAKACJE MIKOŁAJKA
Warsztat: 13:00-15:30
Prowadzenie: Justyna Czarnota

Podczas niedzielnych warsztatów po obejrzeniu WAKACJI MIKOŁAJKA poddamy analizie pomysł twórców na adaptację słynnej historii i zastanowimy się, do czego mogą nas inspirować popularni bohaterowie literatury dziecięcej.

Aby wziąć udział w warsztatach należy dokonać rezerwacji i wykupić bilet na spektakl w promocyjnej cenie 10zł.
Ilość miejsc ograniczona.


Justyna Czarnota — pedagog teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie koordynuje program Lato w teatrze. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

 

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE 22. EDYCJI DZIECIĘCYCH SPOTKAŃ TEATRALNYCH


„HISTORIA SZTUKI WEDŁUG TOMASZA BRODY „
Wystawa w foyer Gliwickiego Teatru Muzycznego

„Historia sztuki według Tomasza Brody” to autorska interpretacja najwybitniejszych malarskich arcydzieł z różnych epok - od renesansu po dwudziesty wiek.


Autor pokazanych na wystawie kompozycji, używając przedmiotów codziennego użytku (piłeczek pingpongowych, gąbek, grzebieni, opakowań po lekach, płynach do prania itd), buduje własne wersje płócien Van Gogha, Warhola, Picassa, Velazqueza czy El Greca. W ten sposób skraca dystans, z jakim zwykle postrzegamy arcydzieła - pokazuje, że możemy bawić się historią sztuki, nie ujmując jej jednocześnie powagi.
Jak napisał Mirosław Ratajczak, Broda „łączy w zaskakujący sposób humor i powagę, zabawę z edukacją, popkulturową współczesność z szacowną tradycją zachodniego malarstwa”.


Tomasz Broda, absolwent wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, wykładowca tej uczelni, wypracował autorską technikę, polegającą na komponowaniu obrazów z przedmiotów codziennego użytku. Portrety ważnych osobistości z historii Wrocławia i wizerunki najważniejszych budowli w naszym mieście, zrealizowane w tej technice, znajdziemy w książce „Zrób sobie Wrocław” z tekstem Mariusza Urbanka. „Historia sztuki…” to dalszy ciąg tych poszukiwań.
„Ambitne zadanie, jakie przed sobą postawił Tomasz Broda, polega na uchwyceniu nie tylko materialnego obrazu, z jakim w konkretnym przypadku ma do czynienia, ale wręcz przeniknięciu spojrzenia danego twórcy, czyli tego, jak patrzył on na swojego modela bądź wybrany motyw” - pisze o projekcie Brody Ratajczak.

INFORMACJE I REZERWACJE:

Biuro Obsługi Widzów i Promocji  Teatru
Gliwice, ul. Nowy Świat 55/57
Tel. 32/ 232 13 39, 32/ 230 49 68
www.teatr.gliwice.pl

 

Ceny biletów
Spektakle poranne:
Parter: 30 ,- bilet normalny, 25 ,-bilet ulgowy,
Balkon: 25,- normalny,20,- ulgowy, 14,-loże boczne

Spektakle weekendowe:
Parter: 34,- normalny, 29,- ulgowy
Balkon: 29,- normalny, 24,- ulgowy
Loże boczne: 18,-

Spektakl dla najnajów – Pan Satie – bilet normalny: 30,-, bilet ulgowy 25,-

Warsztaty
„Elementarne zadania aktorskie” i „Zrób sobie…”  - 20 ,-

„Literatura w pieluchach” – 20,- normalny, 29,- dla dziecka ( każde dziecko otrzymuje po zajęciach książeczkę)

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć