Warszawa

W jaki sposób zwalczać niepokój u dzieci?

W jaki sposób zwalczać niepokój u dzieci?

Nie jest tajemnicą, że wpływ na pojawienie się lęków ma pandemia COVID-19, która wyczerpała fizycznie i psychicznie wiele osób. Dzieci również odczuwają skutki stresu związanego z pandemią, lockdownem i zdalną nauką.

 

Każdy, kto ma cokolwiek wspólnego z dziećmi i młodymi ludźmi, jest dziś zaniepokojony jedną rzeczą: występującym lękiem. Wygląda na to, że jest to zjawisko narastające. W każdym semestrze nauki przybywa coraz więcej uczniów z depresją, zaburzeniem obsesyjno-kompulsywnym czy zespołem stresu pourazowego. Wszystkie te stany wywołują niepokój.

 

Nie jest tajemnicą, że wpływ na pojawienie się lęków ma również pandemia COVID-19, która wyczerpała fizycznie i psychicznie wiele osób. Dzieci również odczuwają skutki stresu związanego z pandemią, lockdownem i zdalną nauką.

 

 

Covid-19 a niepokój u dzieci

 

Dla wielu dzieci i młodzieży z problemami zdrowia psychicznego, pandemia zaostrzyła objawy. Środki bezpieczeństwa wprowadzone w celu kontroli rozprzestrzeniania się COVID-19 spowodowały znaczące zmiany w codziennej rutynie dzieci, nakazały uczestnictwo w zdalnym nauczaniu oraz spowodowały zmniejszoną socjalizację z przyjaciółmi i rówieśnikami.

 

Młodzież z istniejącym już wcześniej lękiem związanym z ogólnym stanem zdrowia, zarazkami lub zanieczyszczeniami mogła doświadczyć nasilenia objawów. W przypadku młodych ludzi z istniejącymi wcześniej problemami z nastrojem, zmiany w harmonogramie dnia, zaburzenia zachowań zdrowotnych związanych ze snem, odżywianiem i aktywnością fizyczną, skrócenie czasu spędzanego z przyjaciółmi i rówieśnikami oraz zmniejszenie możliwości angażowania się w przyjemne zajęcia mogą powodować nowe trudności. Stwarzają one również ryzyko zwiększonych problemów z koncentracją i motywacją, a także doświadczenia poczucia nudy i drażliwości. Widoczne mogą być również zmiany w zachowaniu, szczególnie u młodszych dzieci.

 

Zdrowie psychiczne młodych ludzi pogarsza się w miarę rozwoju pandemii. Ostatnie badania Uniwersytetu w Calgary, analizujące dane dostarczone przez 80.000 młodych ludzi na całym świecie, wykazały, że objawy depresji i lęku podwoiły się u dzieci i młodzieży w porównaniu z okresem przed pandemią.

Od zmian w życiu codziennym, takich jak bardzo częste mycie rąk i noszenie masek, do zakłóceń i niepokoju wokół instytucji edukacyjnych dla dzieci, pandemia wpłynęła na wiele obszarów rozwojowych młodych ludzi.

 

Ważnym czynnikiem, który ma znaczenie w występowaniu niepokoju u dzieci, jest to, że biorą one przykład z rodziców i opiekunów. Obserwują ich zachowanie i niejako przejmują je od mamy i taty. Jeśli rodzice czują się bardzo niespokojni, niezależnie od przyczyny i komunikują to poprzez słowa, ale także niewerbalne zachowania, szczególnie małe dzieci będą czerpać z tego wzorce i dzielić poziom stresu.

 

Biorąc pod uwagę potencjalne wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym, lekarze mówią, że rodzice muszą zarządzać trudną równowagą między utrzymaniem bezpieczeństwa swoich dzieci, a higieną psychiczną.

 

Sposoby walki z niepokojem u dzieci

 

Najbardziej problematycznym i błędnym przekonaniem jest myślenie, że dzieci nie mogą doświadczać prawdziwych obaw związanych ze zdrowiem psychicznym, co może nasilać ich lęk przed pokazaniem prawdziwych emocji. Formą terapii lub wsparcia, które pomaga w mówieniu o uczuciach, może okazać się coaching. Izabela Pinnell jako lider wśród trenerów wspierania dzieci i młodzieży, zwraca uwagę na to, w jaki sposób pomocnym okazuje się zrozumienie funkcjonowania ludzkiego umysłu. Warsztaty dla młodych ludzi mogą wskazać właściwą drogę i znaleźć kierunek w walce z lękami i niepokojem.

 

Zachowania zdrowotne, w tym sen, odżywianie i aktywność fizyczna są krytycznymi filarami, które wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Bardzo korzystne jest skupienie się na higienie snu, na przykład poprzez przestrzeganie konsekwentnego harmonogramu snu i czuwania, zaprzestanie korzystania z urządzeń elektronicznych co najmniej godzinę przed odpoczynkiem oraz opracowanie uspokajającej wieczornej rutyny.

 

 

Dbanie o potrzeby żywieniowe rodziny, takie jak planowanie posiłków, robienie zakupów i wspólne gotowanie, pomoże zapewnić młodzieży odpowiednie i właściwe odżywianie, które wspomaga rozwój. Promowanie zaangażowania w bezpieczne hobby, zajęcia i działania społeczne jest ważne dla rozwoju poczucia własnej skuteczności i więzi społecznych.

 

Ważne jest, aby pamiętać, że dzieci i młodzież uczą się częściowo poprzez obserwację zachowań swoich opiekunów. Rodzice powinni wzorować się na zdrowych praktykach dotyczących zdrowia psychicznego, a także promować otwartość mówienia o emocjach i modelować stosowanie proaktywnych umiejętności radzenia sobie z nimi.

 

Eksperci zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży od dawna zalecają dbanie o rutynę, która gwarantuje poczucie bezpieczeństwa. Rekomendują długi sen i wypoczynek, wszelkie aktywności fizyczne i spędzanie czasu na świeżym powietrzu oraz podtrzymywanie rodzinnych relacji. Te wszystkie sposoby pomagają w eliminowaniu lub zmniejszaniu czynników stresogennych.

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć