W kwietniu 2016 rozpoczęła się IV edycja „Małego książkomaniaka” – przedsięwzięcia promującego czytelnictwo (dofinansowanego przez Miasto Łódź oraz firmę Veolia) skierowanego do łódzkich dzieci. W tegorocznym programie znalazły się spotkania autorskie ze znanymi twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej (m.in. Agnieszką Frączek, Beatą Ostrowicką, Joanną Papuzińską czy Tomaszem Trojanowskim) oraz bogate w atrakcje imprezy: „Wiosna książkomaniaków”, „Dzień Dziecka z książką” czy „Mikołajki książkomaniaka”.
Po raz czwarty, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom adresatów naszego działania, który bardzo polubili tę formę aktywności, istotnym elementem przedsięwzięcia była akcja Klub Małego Książkomaniaka, do której zaprosiliśmy przedszkola, szkoły, centra zajęć pozaszkolnych czy świetlice. Klubowicze otrzymywali do wykonania różne zadania, wzięli także udział literackiej grze miejskiej oraz konkursie wiedzy o bohaterach literatury dziecięcej, zaś najlepszy i najaktywniejszy Klub, podczas imprezy finałowej pt. „Mikołajki książkomaniaka”, która odbyła się 8 grudnia 2016 w Domu Kultury „502”, został nagrodzony nagrodą główną i otrzymał tytuł Najlepszego Klubu Małego Ksiażkomaniaka 2016. W tej edycji zwyciężył klub „Biedroneczki czytają książeczki” z przedszkola miejskiego nr 192 w Łodzi.
Także wykonanie poszczególnych zadań, które otrzymywały Kluby było nagradzane książkami, które wzbogacały klubową (szkolną/przedszkolną) biblioteczkę. Te Kluby, które wykonały wszystkie pięć obowiązkowych zadań oraz jedno (dodatkowe) zadanie specjalne, mogły dzięki temu zgromadzić całkiem sporą biblioteczkę złożoną z klasyki literatury dziecięcej i nowości wydawniczych.
Oto jakie zadania musiały wykonać Kluby w tej edycji naszej akcji.
W tegorocznym zadaniu 1, zatytułowanym „Klubowe loga – wersja 2.0”, Kluby miały stworzyć swoje nowe logo oraz hasło (zawołanie) będące jego identyfikacją, które jednocześnie powinno swą treścią zachęcać innych do czytania. Nasze działania w ramach „Małego książkomaniaka” oraz akcję Klub Małego Książkomaniaka realizujemy bowiem już po raz czwarty. Przez ten czas wiele się zmieniło. Starsi klubowicze ustąpili miejsca młodszym – z nową energią i pomysłami na działania. Przyłączyły się też do nas nowe kluby, które w naszej akcji biorą udział po raz pierwszy. Jak co roku większość klubów wzorowo wywiązała się z tego zadania i w wyznaczonym terminie nadesłała nam przygotowane przez siebie loga i hasła.
W zadaniu 2, zatytułowanym „Moja mama to…, mój tata to…” i wyznaczonym przez jednego z naszych patronów medialnych – serwis czasdzieci.pl, Kluby musiały przeprowadzić w swojej szkole, klasie czy grupie ankietę na temat: „Gdybym miał porównać swoją mamę albo tatę do jednego z bohaterów literackich, to która byłaby to postać i dlaczego?” Następnie klubowicze musieli wybrać trzy najciekawsze z udzielonych odpowiedzi i przesłać je do nas. Nadesłanym odpowiedziom mogła towarzyszyć także forma graficzna (plakat, ilustracja). Zadanie to było oczywiście związane z Dniem Matki, który obchodziliśmy w maju i czerwcowym Dniem Ojca.
W zadaniu 3, zatytułowanym „Nasz Klub odwiedził dziś…” Kluby musiały przeprowadzić wyimaginowaną rozmowę ze swoim ulubionym bohaterem literackim. Do stworzonego przez siebie mini-wywiadu Kluby mogły również dołączyć rysunek przedstawiający to niezwykłe spotkanie.
W zadaniu 4, zatytułowanym „Nasz ulubiony czarny charakter to…”, Kluby musiały przedstawić swój ulubiony literacki czarny charakter i uzasadnić swój wybór. Do wykonanego zadania Kluby mogły również dołączyć rysunek przedstawiający wybranego przez nie negatywnego bohatera.
W zadaniu 5, pod tytułem „Okładka, która zdobi książkę”, Kluby musiały zaprojektować okładkę swojej ulubionej książki. Było to ostatnie zadanie wyznaczone Klubom w tej edycji „Małego książkomaniaka”.
Tegoroczne zadania specjalnie dotyczyło wakacji. Chętne do jego wykonania Kluby miały wspólnie stworzyć klubowy „Dzienniczek wakacyjnych lektur” – napisać lub narysować, co ich członkowie przeczytali podczas letnich wakacji. Jeśli książek tych było naprawdę dużo, klubowicze musieli wspólnie wybrać, które z nich były najciekawsze i warto umieścić je w „dzienniczku”.
W galerii poniżej przedstawiamy wybrane prace dzieci.