Jakiś czas temu miałam okazję zapoznać się z Poziomem 1 zestawu do nauki czytania z serii „Umiem czytać”. Alternatywna forma nauki opierająca się na założeniach Glenna Domana spodobała mi się od samego początku, a z biegiem czasu zaczęłam fascynować się nią jeszcze bardziej, dostrzegając jej szerokie zastosowanie w pracy z dzieckiem. Byłam i jestem przekonana, że karty z wyrazami i wyrażeniami, tabliczki słowno-obrazkowe czy książeczki, są doskonałym narzędziem pracy, zapewniającym młodemu uczniowi sukces i radość nauki, poszerzenie jego horyzontów i wyobraźni, a także rozwój koncentracji i pamięci.
Mitem jest stwierdzenie, że dzieci nie lubią się uczyć. Nauka jest dla nich czynnością naturalną, jednak musi być przekazana w atrakcyjnej formie. Nie możemy wymagać od naszych podopiecznych, że będą grzecznie siedziały i wsłuchiwały się w długie przemówienia, skoro sami często mamy problem ze skupieniem się w podobnych sytuacjach. Wystarczy przecież odrobina wysiłku i radosna postawa, a dziecko wykaże zainteresowanie i z czasem samo zacznie upominać się o kolejne lekcje czytania.
Dzięki życzliwości wydawnictwa Szkoła Talentów, w ostatnim czasie miałam możliwość zapoznać się z kontynuacją serii „Umiem czytać”, z Zestawem do nauki czytania. Poziom 2.
Mimo że zestaw przeznaczony jest dla dzieci powyżej 3 roku życia, które kontynuują swoją naukę i posiadają już pewien zasób słownictwa, materiały i zasady korzystania z nich nie ulegają zmianie, ponieważ dzieci nadal znajdują się w okresie przedliterowym i zgodnie z założeniami zasady Domana postrzegają wyrazy jako całość, nie literując ich i nie głoskując. Dlatego, podobnie jak w zestawie 1, także tutaj, w estetycznej teczce znajdziemy trzy zestawy kart z wyrazami, książeczki oraz krótką instrukcję zawierającą przykładowy harmonogram, opis i wskazówki dotyczące poszczególnych etapów nauki oraz zasady pokazywania kart, które wykorzystane zostaną na wszystkich etapach nauki (pojedyncze wyrazy, wyrażenia, proste i rozbudowane zdania oraz samodzielne czytanie książek).
Nauka z Zestawem do nauki czytania. Poziom 2 nie będzie zaskoczeniem ani dla rodzica czy nauczyciela, ani dla dziecka, gdyż wprowadzana jest na tej samej zasadzie, co nauka z poziomem 1. Uczniowie, podczas systematycznej zabawy, zapoznają się z nowymi, równie atrakcyjnymi słowami z najbliższego otoczenia i w miarę trwania nauki samoistnie zapisują je w pamięci trwałej. Tym razem, słownictwo zawarte na mocnych kartonach kredowych, podzielone zostało na atrakcyjne zestawy „Na zamku”, „Piknik” oraz „Zakupy” i podobnie jak w zestawie 1, przedstawione jest w dwóch wersjach – czerwonej, przeznaczonej do nauki na początkowych etapach i czarnej, przeznaczonej do wprowadzania w późniejszym okresie.
Warto tez przypomnieć, że po utrwaleniu ponad 150 słów, dziecko może przejść do samodzielnego czytania lektury, ukazującej ciekawe i często zabawne przygody znanego już im rodzeństwa – Ola i Mimi. Historie zawarte w książeczkach poziomu 2 są dłuższe niż te, znane dzieciom z poziomu 1 - na każdej karcie młody czytelnik będzie miał okazję zmierzyć się z tekstem zawierającym od 5 do 7 wyrazów.
Dodatkowo, każde zdanie opatrzone zostało kolorową grafiką, przykuwającą wzrok dziecka i uzupełniającą tekst. I tak, kolejne historyjki opowiadają o tym jak Olo, Mimi i ich rodzice postanowili udać się do parku, aby odpocząć; o wyprawie na zamek, który okazuje się świetną kryjówką podczas zabawy w chowanego oraz o zakupach, podczas których Mimi staje się świadkiem histerycznego zachowania jednego z młodszych klientów sklepu. Tekst został skonstruowany w prosty, łatwy w odbiorze sposób, w związku z czym dziecko nie powinno mieć problemu z jego przyswojeniem; wręcz przeciwnie, uważam, że będzie zadowolone z samodzielnego przeczytania intrygujących historii o losach pomysłowego rodzeństwa.
Ciekawym rozwiązaniem jest też urozmaicenie książeczek poprzez zamieszczone na ostatniej stronie pojedyncze łamigłówki rozwijające spostrzegawczość dziecka oraz pytania sprawdzające czytanie ze zrozumieniem i przedłużające kontakt z pierwszymi lekturami. Uważam, że ważna będzie tutaj obecność osoby dorosłej, gdyż niektóre ilustracje są niejednoznaczne, w związku z czym dziecko może mieć problem z odpowiedzią na pytania dotyczące obrazków.
Pierwszą stronę tradycyjnie poświęcono rodzicom i nauczycielom, zamieszczając treściwe sugestie psychologa dotyczące stawiania dziecku granic i przestrzegania raz ustanowionych reguł, porady mówiące o radzeniu sobie z różnicami w rodzinie oraz ważne informacje nakreślające temat doświadczania świata przez dzieci i ich wyobraźni. Na uznanie zasługuje również pomysł zbindowania książeczek, gdyż ułatwia to dzieciom przewracanie kartek nie narażając kolejnych stron na zniszczenie.
Podsumowując, całościowy kurs Zestaw do nauki czytania. Poziom 2, jaki oferuje Szkoła Talentów, poleciłabym wszystkim, którzy spotkali się już z metodą globalnego czytania i chcieliby kontynuować z dziećmi naukę. Wysokiej jakości materiały będą doskonałą pomocą dydaktyczną, zapewniającą poszerzenie słownictwa młodego ucznia z zakresu robienia zakupów, potraw, pogody, zabaw i historycznych postaci. Co ważne, dziecko ma również okazję zmierzyć się z dłuższym, nieznanym dotąd tekstem i nauczyć czytania ze zrozumieniem, a wszystkie te działania podjąć podczas zabawy.
Pamiętajmy, że psychologia rozwojowa jasno i wyraźnie mówi, iż najmłodsze dzieci najszybciej chłoną wiedzę, gdyż mają nieograniczone możliwości intelektualne i chcą na każdym kroku poznawać świat. Pomóżmy im w tym, aby nigdy nie straciły naturalnej chęci nauki; pomóżmy im, aby zgodnie z podejściem Glenna Domana uczenie się było nagrodą, a nie karą, przyjemnością, nie obowiązkiem.
Eliza Idczak