Podczas spaceru, wizyty u lekarza, zakupów czy innych codziennych czynności dzieci proszą nas o przeczytanie i pytają o znaczenie wszechobecnych piktogramów i haseł widniejących na banerach reklamowych, wykazując tym samym chęć do nauki i poznawania otaczającego świata. Ku naszemu zdziwieniu, po pewnym czasie są w stanie rozpoznać grupy tych samym wyrazów w innych miejscach i czytają je, oczekując pochwał. Zachowanie to odpowiada założeniom metody globalnej, którą stosował fizykoterapeuta Glenn Doman. Opracowane przez niego badania mają ułatwić rodzicom pracę z dzieckiem, aby osiągnęło ono pełnię swoich możliwości i wszechstronnie się rozwijało. Pozostaje tylko pytanie, jak to możliwe?
Czytanie globalne wprowadza się za pomocą materiałów, takich jak karty z wyrazami i wyrażeniami, tabliczki słowno-obrazkowe czy książeczki z prostymi zdaniami, które dziecko czyta samodzielnie, po zakończeniu danego kompletu kart. Opierając się na zaleceniach Glenna Domana, profesjonalny zestaw z serii „Umiem czytać” dostarcza nam Szkoła Talentów, dzięki której mamy możliwość osobiście przekonać się o skuteczności czytania globalnego. W estetycznej teczce znajdziemy trzy zestawy kart z wyrazami, książeczki oraz krótką, ale bogatą w informacje instrukcję zawierającą przykładowy harmonogram, opis i wskazówki dotyczące poszczególnych etapów nauki oraz zasady pokazywania kart.
Zestaw do nauki czytania. Poziom 1 przeznaczony jest dla dzieci powyżej 3 roku życia, które po raz pierwszy, stopniowo, wkroczą w świat wyrazów i zdań. Jako że znajdują się one w okresie przedliterowym (nie rozróżniają jeszcze liter i głosek), będą postrzegać wyrazy jako całość i zgodnie z założeniem Domana, tak też je odczytywać. Podczas wielokrotnych, systematycznych zabaw, dzieci zapoznają się z dwustronnymi kartami, na których widnieją słowa dotyczące bliskich im tematów, a po kilkunastu codziennych sesjach, dzięki bodźcom słuchowym i pamięci fotograficznej, zapamiętają i ugruntują wyrazy w pamięci trwałej. Z czasem metoda Domana doprowadzi najmłodszych czytelników do sprawnego czytania, a ponieważ wprowadzana jest od najwcześniejszych lat i połączona zostaje z zabawą, dziecko za każdym razem odczuwać będzie radość z czytania i zapobiegnie trudnościom w nauce, które mogłyby pojawić się w przyszłości.
Zapoznając się z materiałami, które udostępniło mi wydawnictwo Szkoła Talentów, doszłam do wniosku, że Zestaw do nauki czytania. Poziom 1 z pewnością sprawdzi się w domu, przy indywidualnej pracy z dzieckiem. Przede wszystkim rodzice w kilka minut zrozumieją istotę metody globalnej, gdyż w dołączonej do plansz instrukcji wszystko wyjaśnione jest w czytelny sposób i poparte odpowiednimi przykładami. Również dzieci będą się doskonale bawiły przy poznawaniu ponad 150 różnorodnych słów, podzielonych na zestawy „Urodziny”, „Kłótnia” i „Przyjaciele” oraz zamieszczonych na trwałych kartonikach. Każdy z nich to jedno słowo przedstawione w dwóch wersjach – czerwonej, która przyciąga wzrok dziecka i przeznaczona jest do nauki na początkowych etapach oraz czarnej, którą wprowadza się w kolejnych fazach nauki.
Dołączone do zestawu estetyczne książeczki, które w końcowym stadium nauki dziecko powinno czytać samodzielnie są kolejnym atutem pozycji. Kolorowe i nieco ostre obrazki w połączeniu z kilkuzdaniowym tekstem przedstawiają trzy historyjki. Jedna z nich opowiada o dniu, w którym Olo obchodził urodziny, w drugiej rodzeństwo wykorzystuje niecodzienne pomysły bawiąc się w podróżników, natomiast w trzeciej dochodzi do kłótni wywołanej wspólną, pożądaną zabawką. Mimo swojej prostoty tekst jest doskonale skonstruowany i z pewnością zachwyci oraz zachęci do wypowiedzi na poruszany temat wszystkie 3-latki. Atrakcyjność książeczek podnosi również fakt, iż każda z nich poddana została bindowaniu, w związku z czym strony sprawnie można odwrócić nie zaginając przy tym kartek. Na ostatniej stronie dzieci znajdą łamigłówki rozwijające ich spostrzegawczość i małą motorykę, natomiast dla rodziców przeznaczono stronę pierwszą, na której zamieszczono praktyczne wskazówki psychologa odnoszące się do nawiązywania przyjaźni przez dziecko, rady jak rozwiązywać drobne, dziecięce konflikty albo przypomnienie, jakie znaczenie mają dla dziecka zabawy.
Metoda globalna nie narzuca nam sposobu prowadzenia codziennych sesji. Jedyną barierą jest nasza wyobraźnia. To ogromny atut, gdyż mamy możliwość bawić się, eksperymentować, przeróżnie łączyć wyrazy, dodawać obrazki lub przedmioty codziennego użytku i dopasowywać je do zainteresowań dzieci, wzmacniając tym samym więź emocjonalną.
Sytuacją wątpliwą jest wprowadzenie zestawu w przedszkolu. Główną zasadą, o jakiej przypomina Glenn Doman jest systematyczność, a jak wiadomo frekwencja dzieci w tego typu placówkach jest zróżnicowana, co uniemożliwić może prawidłowe wprowadzanie nowych wyrazów. Jednak prowadzący dzieci nauczyciel zna swoją grupę najlepiej i niezależnie od opinii powinien samodzielnie podjąć decyzję wpisania metody globalnej do harmonogramu zajęć.
Podsumowując, Zestaw do nauki czytania. Poziom 1 mogę śmiało polecić wszystkim dzieciom, które chcą się uczyć oraz rodzicom, którzy pragną by ich pociechy odnosiły sukces i czerpały przyjemność z nauki. Zapewniam, że Szkoła Talentów nie raz podaruje Waszym dzieciom szansę na rozwój słuchu, wzroku i artykulacji bez nadmiaru wysiłku. I pamiętajcie, Glenn Doman nie bez powodu powiedział kiedyś, że „łatwiej jest nauczyć czytać małe dziecko niż siedmiolatka”.
Eliza Idczak