Freya Jaffke przedstawia Państwu jeden z charakterystycznych rodzajów codziennych zabaw w przedszkolu waldorfskim – teatrzyk lalek. Rozpoczyna od najprostszych improwizowanych zabaw, w których uczestniczą tylko własne rączki dziecka, następnie prezentuje zabawy z udziałem zabawek zrobionych na poczekaniu „z niczego”: z odrobiny runa owczego, chusteczki lub patyczka, kończy zaś na opisach przedstawień z własnoręcznie wykonanymi marionetkami i pacynkami, przedstawień, w których animatorami są wychowawczynie przedszkolne, najstarsze przedszkolaki oraz dzieci w wieku szkolnym, a które poprzedza zawsze okres długich i starannych przygotowań.
Teatrzyk lalek stanowi jedynie pewien specyficzny rodzaj codziennej zabawy w przedszkolu waldorfskim. Poniżej opiszę w największym skrócie inne typowe cechy takiego przedszkola. Rozpocznę od wyglądu lokalu, od rzeczy, które zwracają uwagę każdego, kto po raz pierwszy przestąpi próg przedszkola waldorfskiego.
Pierwsze ogólne wrażenie to atmosfera domowej przytulności i estetyczności, wyrażająca się w wyglądzie mebli, zabawek oraz elementów dekoracyjnych. Wszystko, na czym zatrzymuje się wzrok obserwatora, jest starannie dobrane i wykonane z naturalnych materiałów. Ściany, utrzymane w barwach jasnoróżowych, promieniują ciepłem i wesołością, zdają się sprzyjać dziecku i osłaniać je.
Na dobrze widocznym miejscu znajduje się zawsze tak zwany kącik pór roku. Na stole bądź półce rozpostarte są chusty w delikatnych, pastelowych barwach, a na nich, wśród pniaczków, kory, kamyków i szyszek, można odnaleźć nie tylko to, co w danym momencie ukazuje nam za oknem świat przyrody (na przykład wiosenną gałąź z otwierającymi się pączkami, owoce jesieni bądź fragment zimowego pejzażu), lecz również treść zbliżającego się święta (na przykład drzewko z zawieszonymi pisankami i chlebowym kogucikiem, stajenkę betlejemską lub wizerunek świętego Marcina oddającego – zgodnie z legendą – w mroźny listopadowy wieczór połowę swego płaszcza zmarzniętemu żebrakowi).
O autorce:
Freya Jaffke (ur. 1937) jest wychowawczynią przedszkolną z wieloletnim doświadczeniem. W latach 1960–1990 pracowała w przedszkolu związanym ze szkołą waldorfską Freie Georgenschule w Niemczech, w miejscowości Reutlingen. W latach 1964–1966 studiowała w Kolonii w Wyższej Szkole Pedagogiki Społecznej (Höhere Fachschule für Sozialpädagogik), aby uzyskać uprawnienia pozwalające jej nauczać w szkołach zawodowych. Od 1971 roku wykłada w Stuttgarckim Seminarium Waldorfskiej Pedagogiki Przedszkolnej (Waldorfkindergartenseminar). Od 1990 roku prowadzi w wielu krajach kursy i wykłady z zakresu waldorfskiej pedagogiki przedszkolnej.
Format B5
Objętość 144 stron4
Oprawa miękka, klejona, folia matowa