Już 13 października w Centrum Dydaktyki Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie odbędzie się XVI Inauguracja AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Podobne uroczystości mają miejsce na innych uniwersytetach w całej Polsce. Gościć na nich będą dzieci włączone do programu, tutorzy oraz koordynatorzy szkolni.
Doroczna Inauguracja programu to wyjątkowy moment, podczas którego dzieci, do tej pory borykające się z trudnościami w szkole i nieśmiałością, mogą poczuć dumę z wstąpienia w szeregi studentów Akademii, stanąć na scenie w świetle jupiterów i odebrać indeks z rąk rektora lub innej znaczącej osoby.
„Akademia Przyszłości jest dla dzieci przede wszystkim odskocznią od codzienności, stwarza im możliwość wyjścia poza utarte schematy myślenia i działania, a nade wszystko jest drogą wielkiej wewnętrznej przemiany i inspirującą przygodą także dla samych tutorów. Inauguracja na uniwersytecie podnosi z kolei rangę programu, co sprawia, że dzieci czują się po prostu wyjątkowo!” – mówi Iwona Stankowska od wielu lat związana z programem.
Dlaczego uniwersytet?
Projektowanie doświadczeń jest jedną z prekursorskich metod wypracowanych przez specjalistów z Akademii Przyszłości. W ten sposób pokazuje się dzieciom, że w przyszłości naprawdę mogą być tym, kim chcą. To dlatego w programie dużo czasu przewidziano na wyjazdy i udział w wydarzeniach, które dzieci pamiętają do końca życia. Podopieczni Akademii mogą zasiąść w fotelu prezesa dużej firmy i poczuć się, jakby to było ich miejsce (dzieci „prezesowały” już m.in. w Interii, BP i Poczcie Polskiej) albo wystąpić na scenie ze światowej sławy artystą (w sierpniu tego roku dwanaścioro dzieci wystąpiło na scenie z Rogerem Watersem). Tak samo jest z uniwersytetem. Kiedy odbierają indeks sukcesów w wielkiej auli znanej uczelni, myśl, że kiedyś będą mogły studiować, nie jest już dla nich tak abstrakcyjna. Wszystko staje się bardziej osiągalne, nawet jeżeli do tej pory dzieci nie myślały o sobie najlepiej. To są doświadczenia, które przemieniają od środka.
W świecie sztuki
Ponieważ w aktualnej edycji programu szczególne miejsce odgrywać i twórczość artystyczna, inauguracja odbędzie się pod hasłem Akademia Twórców Przyszłości. Organizatorzy stawiają sobie za cel pokazanie dzieciom, czym jest sztuka i nauczenie ich, w jaki sposób odkryć w sobie talent – nie tylko ten plastyczny czy muzyczny. Podczas Inauguracji na scenie zapanuje iście malarsko-taneczny klimat, ponieważ imprezę poprowadzą postaci wcielające się w Zofię Stryjeńską i Conrada Drzewieckiego!?
Na wydarzeniu obecni będą wolontariusze, w tym Jakub Buczko: „Idea Akademii Przyszłości jest dla mnie osobiście bardzo ważna, zdaje się ewenementem na skalę ogólnopolską, a być może nawet międzynarodową. Często sięgam pamięcią do lat własnego dzieciństwa i choć było ono kolorowe, to z pewnością ktoś taki jak tutor byłby dla mnie bezcenny. Zajęcia z tutorem to jednak nie wszystko. Na dzieci z Akademii Przyszłości czeka jeszcze mnóstwo wydarzeń przewidzianych przez nasz autorski System Motywatorów Zmiany. Inauguracja na wyższej uczelni jest właśnie jednym z takich momentów. Już niebawem podopieczni programu będą mogli na własnej skórze poczuć, że mają wpływ na swoją przyszłość i że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby znalazły się w tym samym miejscu za kilka lat ze świadomością, że odnieśli sukces”.
Przezwyciężyć trudności
Akademia Przyszłości pomaga dzieciom już od 15 lat. Jej podopieczni to zarówno uczniowie nieradzący sobie w nauce, jak i mający problemy w kontaktach z rówieśnikami i w integracji społecznej. Celem programu jest budowanie w dzieciach poczucia własnej wartości, rozwijanie ich sprawczości i pewności siebie – tak, by samodzielnie radziły sobie w dorosłym życiu. Dzięki programowi tylko w poprzednim roku 82% badanych uwierzyło w siebie, 81% odkryło, w czym jest dobrych, a 77% zainteresowało się nowymi rzeczami. Ale program pozwala zawalczyć o przyszłość nie tylko najmłodszym. Wolontariusze, którzy zgłaszają się, by w nim uczestniczyć, doceniają go nie tylko ze względu na relację ze swoimi uczniami i poczucie misji, ale również realne korzyści, które daje: „Odnoszę wrażenie, że udział w Akademii dobrze usposobił mojego pracodawcę, pierwsze pytanie, jakie padło na rozmowie kwalifikacyjnej dotyczyło właśnie Akademii, mimo że praca zupełnie nie jest związana z dziećmi (ale ściśle wiąże się ze współpracą z bardzo różnymi ludźmi)” – napisała w ankiecie ewaluacyjnej jedna z wolontariuszek.
Jeżeli chcesz dołączyć do grona SuperW Akademii, wejdź na stronę www.superw.pl