Witam, Moja córka ma 3 lata, stosunkowo późno zaczęła mówić "normalnie" wcześniej mówiła dużo, ale swoim językiem - np. zamiast proszę - bimbi. Dziecko bardzo wcześnie ząbkowało (4 mc) w wieku około 7-8 miesięcy miało wszystkie ząbki.
Córka jest bardzo pogodnym dzieckiem, ale nerwowym - ciąża była wielkim stresem - była wynikiem przestępstwa. Zauważyłam u córki seplenienie boczne prawostronne. Język jest w okolicy zębów trzonowych lub kłów, pomiędzy nimi, usta są niedomknięte. Oprócz tego występuje seplenienie z językiem z przodu między zębami - np. głoska "s". Staram się uczyć prawidłowej wymowy - teraz głoski s i sz - obecnie prawie udało się nam osiągnąć (jeszcze często wraca zła wymowa) Zwieranie zębów i prawidłowa artykulacja jest możliwa, udaje się, ale prawdopodobnie za mało ćwiczymy. Czy mogłabym dowiedzieć się co jeszcze powinnam robić, czy mogę samodzielnie stosować ćwiczenia - które pozwalałyby na ograniczanie wady - w przedszkolu 3 latki nie są objęte pomocą logopedy, a ja nie chciałabym czekać na utrwalanie złych nawyków.
Obecnie najpierw ćwiczymy prawidłowe ułożenie zębów oraz języka i syczymy albo szumimy, po czym bawimy się tym prawidłowym dźwiękiem s lub sz - w sztorm na morzu, drzewa na wietrze albo polującego węża. Córka ma pewne cechy dziecka nadaktywnego, stad mamy stosunkowo mało czasu na naukę.
Pytanie przesłała Pani Anna
Droga Pani Anno,
polecam program "Słucham i uczę się mówić- "Trudne głoski" (www.arson.pl) oraz program "Kocham czytać" (www.we.pl). Podczas zabawy w czytanie dzieci ćwiczą słuch fonemowy, artykulację i pobudzają lewą półkulę mózgu do przetwarzania języka.
Ćwiczenia artykulacyjne znajdzie Pani w książce "Metody wywoływania głosek" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze