Dwie babcie
Dzień dobry!
Nasz synek ukończył rok i dwa miesiące, opiekę nad nim po moim powrocie do pracy chcą przejąć dwie babcie. Zastanawiamy się z mężem czy dwie osoby opiekujące to niezaduże zamieszanie w psychice dziecka. Jak by to miało wyglądać? Jedna chce opiekować się u nas w domu, druga wozić do siebie (jak to podzielić w tygodniu). Moim zdaniem powinna być jedna główna opiekunka, ale jak nie urazić drugiej babci? Proszę o odpowiedź.
Z poważaniem
Izabela

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
regularny kontakt z obiema Babciami to dla każdego dziecka bardzo ważne i
pozytywne doświadczenie. Nie wydaje się, aby opieka sprawowana przez dwie
osoby mogły wpłynąć negatywnie na rozwój dziecka, wręcz przeciwnie - dzięki
kontaktom z różnymi osobami dziecko wzbogaca swoje doświadczenia i uczy się
dostosowywania swoich reakcji do zróżnicowanego otoczenia.
Ważną kwestią jest jedynie rozsądny podział obowiązków pomiędzy dwoma
Babciami oraz ustalenie wspólnych podstawowych zasad (np. dotyczące pory
karmienia, pory zasypiania, jadłospisu dziecka, dostępu to telewizji), które
obowiązywałyby we wszystkich miejscach, gdzie przebywa syn.
Kolejnym plusem opieki, dzielonej między dwiema osobami, jest możliwość
zaplanowania dla siebie dni wolnych, które są przecież niezbędne. Gdyby
synem opiekowała się bez przerwy jedna Babcia, to mogłaby szybko poczuć się
zmęczona oraz przeciążona obowiązkami, mimo szczerych chęci pomocy.
Oczywiście, powyższe argumenty przedstawiają jeden z możliwych punktów
widzenia - to do Państwa, jako rodziców, należy ostateczna decyzja, w
zależności od Państwa poglądów.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek