Droga Pani Alicjo,
słusznie się Pani niepokoi i bardzo dobrze, że podjęła już Pani działania zmierzające do poprawienia sytuacji dziecka. Bez względu na wcześniactwo i wolniejszy rozwój motoryczny dziecko, które rozpoczęło już trzeci rok życia powinno budować zdania gramatycznie poprawne, a tymczasem Córeczka nie łączy nawet dwóch elementów.
A przecież mamy doskonałe skuteczne metody stymulacji rozwoju języka. Zachęcam do zapoznania się z wypowiedziami matek, których dzieci miały kłopot z opanowaniem systemu językowego, a po zastosowaniu programu słuchowego i wczesnej nauki czytania opisują swoją radość z pełnego
językowego kontaktu z dzieckiem. Rozmowy matek na forum www.konferencje-logopedyczne.pl
Poza stosowaniem Metody Krakowskiej niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co
oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo,
że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (4 płyty) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Proszę na razie nie czytać tekstów z książeczek, a jedynie opowiadać obrazki. Córeczka potrzebuje żywej mowy, a nie trudnych tekstów.
Jeśli będzie Pani miała wątpliwości, co do sposobów prowadzenia stymulacji może się Pani udać po poradę do do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów Metody Krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze