Problemy z mową u 2-latki
Witam,
córka ma obecnie 26 miesięcy. Przyszła na świat w 37. tygodniu ciąży przez cesarskie cięcie i doznała urazu okołoporodowego. Dusiła się pępowiną, otrzymała 5 punktów, po bodźcowaniu jej stan uległ poprawie i w 15. minucie przyznano jej 9 punktów. Przez 3 dni była pod tlenem w inkubatorze. Ciąża rozwijała się prawidłowo jednak od 30 do 36 tyg ciąży
przyjmowałam duże dawki Fenoterolu na zatrzymanie akcji porodowej.
Córka przez pierwsze pół roku swojego życia bardzo dużo spała w dzień i całe noce, jej aktywność była bardzo mała. Sprawność ruchowa w obecnej chwili nie odbiega od rówieśników jednakże samodzielnie usiadła dopiero w 9. miesiącu życia, a chodzić nauczyła się w 15.
Moim zdaniem bardzo mało gaworzyła. Obecnie wypowiada kilka słów - mama, tata, papa, miś, misia, uło (ucho), ato (auto), lala, opa (gdy chce
być wzięta na ręce), ko (koń), ga ga (gorące), koko (kura), mniam mniam, myj. Wydaje różne odgłosy zwierząt, nazywa różne przedmioty swoim językiem np. piłka to ba, lampa to pa. Nie łączy ich absolutnie w żadne zdania. Czasem rozmawia sama ze sobą wydając ciąg bliżej nieokreślonych dźwięków. Pediatra nie widzi jeszcze problemu twierdząc, że później rozwinęła się fizycznie to i później dogoni rówieśników z mową.
W otoczeniu dziecka przebywa dorosła osoba upośledzona, która ma
bardzo poważne zaburzenia mowy.
Dziecko niestety nie lubi jak się mu czyta, za to uwielbia słuchać piosenek.
Staram się bardzo dużo do niej mówić, wszystko tłumaczyć, ale tego typu
działania nie przynoszą dużych rezultatów.
Mimo dużych nacisków otoczenia żeby dać jej czas, mam obawy, że za
mało robię w kwestii jej rozwoju. Zakupiłam już "Słucham i uczę się
mówić. Sylaby i rzeczowniki" cz. 1-4 oraz "Samogłoski i wykrzyknienia.
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Zastanawiam się od czego zacząć w przypadku mojej córki. Waham się także czy nie udać się z córką do neurologopedy.
Za wszelkie rady i wskazówki będę bardzo wdzięczna
Alicja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Alicjo,
słusznie się Pani niepokoi i bardzo dobrze, że podjęła już Pani działania zmierzające do poprawienia sytuacji dziecka. Bez względu na wcześniactwo i wolniejszy rozwój motoryczny dziecko, które rozpoczęło już trzeci rok życia powinno budować zdania gramatycznie poprawne, a tymczasem Córeczka nie łączy nawet dwóch elementów.
A przecież mamy doskonałe skuteczne metody stymulacji rozwoju języka. Zachęcam do zapoznania się z wypowiedziami matek, których dzieci miały kłopot z opanowaniem systemu językowego, a po zastosowaniu programu słuchowego i wczesnej nauki czytania opisują swoją radość z pełnego
językowego kontaktu z dzieckiem. Rozmowy matek na forum www.konferencje-logopedyczne.pl
Poza stosowaniem Metody Krakowskiej niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji, co
oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo,
że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (4 płyty) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Proszę na razie nie czytać tekstów z książeczek, a jedynie opowiadać obrazki. Córeczka potrzebuje żywej mowy, a nie trudnych tekstów.
Jeśli będzie Pani miała wątpliwości, co do sposobów prowadzenia stymulacji może się Pani udać po poradę do do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów Metody Krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska