Droga Pani Joanno,
w Niemczech MK pracuje pani Katarzyna Czyżycka, która także prowadzi blog na temat dwujęzycznego wychowania. Może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Proszę na razie nie korzystać z ćwiczeń u niemiecko języcznego logopedy, ten język i tak stanie się funkcjonalnie pierwszy, gdy dziecko rozpocznie edukację. Ale dla rozwoju poznawczego ważne jest opanowanie języka matki.
Oto wyniki badań prowadzone w ostatnich latach:
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and
Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore,
MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując
się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie
obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in
Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym
korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty
pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem
większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism
(3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na
fundamencie pierwszego.
Jako stymulację rozwoju języka polecam naukę czytania w zabawie.
Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do
pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka
czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać
program Kocham czytać - www.we.pl. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A? www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
Stosujemy tkaże na początku czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt. W taki sposób dziecko uczy się budowania zdań.
Proszę także pamiętać o stymulacji rozwoju pytań: czego nie ma? czego brakuje? czego nie było? czego brakowało? co będzie? kogo nie ma? kogo
brakowało? kto przyjdzie/przyjedzie? dla kogo? co się stało? co się dzieje? co się stanie? dlaczego? komu? czemu? z kim? z czym? o kim? o czym? jaki? jaka? jakie? z jakiego? z jakim? z czym? z kim? który? która? które? gdzie? którędy? ile? dlaczego?
Należy zadawać pytania do każdej sytuacji w życiu codziennym i odpowiadać na te pytania gdy dziecko samo nie udziela odpowiedzi. Można wykorzystać pomoc: Pytam i odpowiadam (www.arson.pl). Dorosły zadaje pytanie i w razie konieczności odpowiada na nie, by dziecko słuchało i zapamiętywało prawidłowe formy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze