Dzień dobry, jestem mamą 7-letniego Łukasza, która szuka pomocy jak skutecznie nauczyć dziecko głoskować a później czytać. Łukasz był dzieckiem z niedosłuchem, dopiero od pół roku dobrze słyszy, co słychać w coraz to poprawniejszej wymowie i wynikach badań. Niestety, w szkole przeżył już swoje pierwsze porażki związane z głoskowaniem, a niebawem przyjdzie czas na czytanie. Łukasz rozpoznaje litery bez większego problemu, ale trudno mu przeliterować 3-literowe i dłuższe wyrazy, i trudno też mówić o czytaniu.
Odbyłam już rozmowę z nauczycielką, niestety wiem, tyle, co przed spotkaniem. Powtarzać, uczyć, ale ja to robię i oczywiście są efekty, ale zgodnie z podstawą programową syn powinien już głoskować. Bardzo mi zależy na dobrym samopoczucia mojego dziecka, a każda jego porażka to moja porażka.
Dodam, że syn ma bardzo niską samoocenę (np. często powtarza - widzisz mama, a nie mówiłem, że będę najgorszy), nikt z rodziny go nie poniża, wręcz przeciwnie, nie wiem ile razy dziennie słyszy ode mnie, od męża, dziadków, że dobrze zrobił to i tamto. A jednak to nie pomaga. Przeżywa bardzo każdą krytykę pani, przeżywa, że nie umiał czegoś na lekcji, a to zaledwie były 4 dni w szkole. Marzena
Droga Pani Marzeno,
absolutnie podzielam Pani zdanie o roli wczesnych, szkolnych sukcesów dziecka w budowaniu motywacji do dalszych wysiłków i starań w procesie edukacji. Głoskowanie, które niestety nadal jest stosowane w nauczaniu czytania, sprawia dzieciom wiele kłopotów, ale też bywa przyczyną wielu trudności. To metoda, która została oceniona krytycznie, niemniej wciąż obecna w szkołach (więcej na ten temat może Pani przeczytać w książce J. Cieszyńskiej "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" str. 363-366).
W kontekście trudności synka sugerowałabym, aby zacząć go uczyć czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną ("Kocham czytać" www.we.pl). To metoda, sprawdzona w praktyce, bazująca na wynikach najnowszych badań neuropsychologicznych, która bardzo szybko, w atrakcyjny dla dziecka sposób, pozwala opanować umiejętność czytania. Skuteczność tej metody potwierdzona jest w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami, m.in.niedosłuchem.
Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała
Komentarze