Warszawa

Porady naszych Ekspertów

6 latek z zaburzeniami mowy

Witam,
Mój syn skończy 6 lat i ma zaburzenia mowy! Mówi po swojemu, zamiast kot to miał, pies to hał itd. Już prawie 1,5 roku chodzi do logopedy, w przedszkolu też objął go opieką logopeda, w domu też ćwiczymy przez zabawę, rozmowę, gry, śpiew, przez zabawy edukacyjne, ale nic to nie pomaga. Już sama nie wiem co robić, jak mu pomoć. Zrobiliśmy różne padania od b.słuchu do poradni psychologiczno-pedagogicznej, neurloga, logopedę, laryngologa i nikt nie wie jaka jest przyczyna, nikt nie umie nam pomóc! Co nam może Pani poradzić jak mamy postępować, co możemy jeszcze zrobić?

Asia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Asiu, 

Pani list bardzo mnie zdumiał, albowiem trudno mi sobie wyobrazić, że żaden ze specjalistów nie był w stanie, nie tylko określić przyczyn braku mowy u tak dużego chłopca, ale jeszcze, że nie przekazał Pani natychmiast programu terapii. Moje rady będą z konieczności ogólne, bo przecież NIC o dziecku nie wiem. Jaka jest jego dominacja stronna, jakie relacje z dorosłymi i rówieśnikami, jak przebiega rozwój wszystkich funkcji poznawczych. Specjaliści, którzy mieli okazję "badać" dziecko nie potrafili pomóc, a ja mam to uczynić nie widząc dziecka?
Dlatego przekzauję syntetyczne uwagi do terapii, podkreślając konieczność wykonania pogłębionych, SYNTETYCZNIE UJĘTYCH badań.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl.
 
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

 

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzony rozwój mowy, stymulacja, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć