Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Nauka czytania u dziecka w niedosłuchem

Szanowna pani Profesor,
Mam córeczkę w wieku 3,3 latka z głębokim niedosłuchem (UP 90db aparat słuchowy UL bez odpowiedzi implant ślimakowy). Jej mowa rozwinęła się dobrze, mówi zdania zbudowane z 4-5 słów. Obecnie w opinii do orzeczenia o kształceniu specjalnym rozwija się ponad przeciętnie. Jej umysł jest bardzo chłonny i chciałabym nauczyć ją czytać. Problemem jest jednak to, że córeczka ma fotograficzną pamięć i nie możemy pracować na obrazkach. Sporządziłam zestaw sylab na podstawie "Kocham czytać" i widzę, że daje to dobre efekty jednakże nie wiem ile sylab powinnam przedstawiać tygodniowo. Problemem jest też to, że córka dobrze pracuje przez 5 minut, a później zgaduje. Mam także pytanie odnośnie stymulacji lewej półkuli mózgu, jeżeli córka w samym aparacie rozumie polecenia i odpowiada na proste pytania czy może pozostać w aparacie z prawej strony, czy starać się jak najszybciej o drugi implant (pytam, bo w opinii 3 logopedów i lekarza w Kajetanach na razie nie wymaga), a jeśli tak, to w czym konkretnie on pomoże? Obecnie staramy się w domu i przedszkolu stymulować lewą półkulę mózgu, gdyż wiem z wcześniejszych Pani porad, że jest w grupie zagrożenia dysleksją. Na koniec chciałabym zapytać o układanie puzzli czy córka to może robić, bo niepokoi mnie fakt, że układa puzzle dla 5-latków nie patrząc na obrazek. Bardzo proszę o odpowiedź, gdyż patrząc jak pięknie się moja pociecha rozwija, nie chciałabym niczego zaniedbać.
Joanna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Joanno,

90 dB ubytku przy obecnym poziomie apartów słuchowych to nie jest bardzo głęboki ubytek. Jeśli jednak Córeczka odrzuci aparat, co często zdarza się dzieciom z implantem wówczas odbiór mowy będzie utrudniony, bowiem impalnt w lewym uchu nie przynosi korzyści w rozumieniu mowy, a jedynie dźwięków pozawerblnych i intonacji.
Proszę budować z sylab proste wyrazy (jest taka pomoc "Moje pierwsze słowa" - w wydawnictwie WIR), by dziecko miało motywację do patrzenia na sylaby. W pracy z dziećmi zagrożonymi dysleksją sprawdzają się białe sylaby na czarnym tle ("Sylaby inaczej"). Układanie puzzli mechaniczne, bez patrzenia na obrazek jest stereotypową zabawą i radzę wynieść wszystkie puzzle do piwnicy. Proszę sprawdzić, czy Córeczka potrafi ułożyć obrazek rozcięty po skosie (to mogą być zdjęcia z gazety).
Aby motywować dzieci do czytania piszemy też z dziećmi "Dziennik wydarzeń". Jak to robić można poczytać w blogu  – dr Elżbiety Ławczys – 
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at. Dr Ławczys pisała u mnie doktorat na temat języka dzieci niesłyszących, a teraz tę wiedzę przekazuje mamom dzieci dwujęzycznych, bo praca nad językiem postępuje wg takich samych zasad wobec dzieci z niedosłuchem i dzieci bilingwalnych.  

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: niedosłuch, nauka czytania, rozwój, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć