Droga Pani Barbaro,
Przyczyn nieprawidłowej artykulacji może być wiele:
- skrzyżowana lateralizacja,
- lewouszność,
- brak uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego,
- obniżona sprawność manualna,
- zaburzony plan ruchu.
Wszystko to należałoby sprawdzić i poprowadzić właściwą stymulację.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Metody diagnozowania oraz wszystkie ćwiczenia znajdzie Pani w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze
Heh, fajnie rozumiem logopeda potrzebna rzecz ale nikt nie porusza tematu w którym pełne rozwinięcie wielu mięśni twarzy czy relatywne chociażby wydłużanie wędzidła pod językiem następuje PO 3 roku życia. Jeśli nie ma ewidentnych wad nie przejmowałbym się tym specjalnie. Bawiłbym się z dzieckiem tak aby wymawiało możliwie najwięcej różnorodnych słów, sylab, mruczeń etc. Aparat mowy oraz wszystkie z tym związane mięśnie a sporo ich jest będzie zauważalne już po kilku dniach. Bawi mnie to jak rodzice panikują bo 2-3 letni Henio nie mówi RRR :D.
dodany: 2016-11-24 18:21:34, przez: Jurek