Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mowa 3,4-latka

Witam,
Mój synek obecnie ma skończone 3 lata i 4 miesiące. Synek późno zaczął mówić, a zdania zaczął tworzyć tuż przed trzecimi urodzinami. Pracuję z nim programem słuchowym i synek bardzo ładnie powtarza w słuchawkach i wyraźnie, natomiast w użyciu jego mowa jest mało lub nie zawsze zrozumiała dla obcych. Lubi zaczepiać rozmową sąsiadki i inne osoby, opowiada im dużo, ale jest to raczej monolog z jego strony. Jego zdania nie są poprawne gramatycznie, ma problemy z wymową dłuższych wyrazów. Zna bardzo dużo pojedynczych wyrazów, natomiast zdania wydaje mi się, że są ubogie w słownictwo, raczej pojedyńcze. Wcześnie rozpoznawał kolory, ale dopiero teraz część z nich poprawnie nazywa, albo na przykład nie może zapamiętać, że rano je się śniadanie, że po dwa jest trzy. Część zadań w formie zabawy czerpię z książki "Wczesna int. terap.", jednak nie zawsze jest to łatwe, ponieważ jest on według mnie impulsywny i uparty, obraża się często, nie chce więc wykonywać pewnych ćwiczeń, nie chce bym kierowała jego ręką, a sam się szybko zniechęca, gdy mu coś nie wychodzi. Uwielbia wszelkie fizyczne zajęcia, rowerek biegowy, poza tym samochody, klocki lego zabawy improwizowane w szpital, sklep, warsztat samochodowy, zoo itd. Ma kolegów, lubi się z nimi bawić, towarzyski. Urodził się z wewnątrzmacicznym zapaleniem płuc, 8 pkt w skali Apgar. Od pół roku czekam na wizytę u logopedy, to co mnie jeszcze martwi, że synek wysuwa język przed zęby, a gdy mówi to ślini się. Co jeszcze mogę zrobić dla mojego Jędrka? Czuję się raczej zdana sama na siebie widząc podejście niektórych lekarzy. Jestem z okolic Poznania.

Izabela
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Izabelo,

Trzeba koniecznie włączyć systemową terapię, bo widzę, że Jędruś ma problemy z linearnością i sekwencjami, ale to jest do wypracowania. Trzeba koniecznie stymulować rozwój, bo synek należy do grupy dzieci zagrożonych dysleksją.

Terapia systemowa obejmuje:

- program słuchowy,

- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,

- ćwiczenia dużej i małe motoryki,

- ćwiczenia pamięci,

- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów, nauka czytania),

- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,

- ćwiczenia kategoryzacji,

- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).

 

Wszystkie te techniki są dokładnie omówione w mojej książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".

 

W Poznaniu pracują dwie znakomite terapeutki dr Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska i dr Justyna Leszka (proszę szukać kontaktu na www.szkolakrakowska.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: niewyraźna mowa, stymulacja, rozwój, dysleksja

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć