Neuropatia słuchowa
Witam serdecznie,
U chłopca 18 miesięcy wykryto neuropatię słuchową. Obecnie czekamy na hospitalizację, ale chcemy zacząć współpracę z dobrym logopedą, który ma doswiadczenie z neuropatią i będzie umiał dobrze pokierować dziecko jak i nas jak uczyć. Mieszkamy w Warszawie. Jak Panie Profesor ma kogoś godnego polecenia bardzo poproszę. I jaka metoda nauki jest skuteczna przy neuropatii słuchowej? Pozdrawiam
Aneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aneto,
Należy postępować jak w sytuacji uszkodzeń słuchu i
przede wszystkim rozpocząć wczesną naukę czytania, bo w sytuacji
uszkodzeń odbioru mowy drogą słuchową posiłkujemy się pismem. Te dzieci
uczą się mówić, dzięki czytaniu - "od słowa przeczytanego do
wypowiedzianego".
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej
intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą
(spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków
wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem
języka pisanego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska