Niedosłuch a mowa i pisanie
Witam,
Jestem mamą 3,5 rocznego syna i 6,5-letniej córki. Asia w tym roku idzie do szkoły. Dwa lata temu okazało się, że nie dosłyszy na prawe ucho, źle wymawia, źle pisze i boje się, że może mieć problemy w szkole. Na dodatek niektóre cyfry i litery pisze jakby miała lutrzane odbicie, a co do syna prawie nic mówi - jest "mama", "tata", "aha" to Asia, "tury" to pociąg, "pibi" auto i tyle. Martwię się i proszę o pomoc.
Elżbieta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elżbieto,
Szkoda, że przed dwoma laty nikt Pani nie zaproponował terapii, która w sytacji niedosłuchu jest konieczna. Dziś Asia umiałaby już czytać i jednocześnie poprawiłaby artykulację. Nie zostało już Pani wiele czasu, ale gorąco zachęcam do podjęcia konsekwentnych i systematycznych działań, bowiem całe życie edukacyjne Córki zależy od pierwszych szkolnych lat.
Nie wiem jakich głosek Asia nie wymawia, dlatego polecam albo "Trudne głoski" (s,z, c, dz,sz, ż, cz, dz, r) albo "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl - program "Słucham i uczę się mówić").
Dziecko bezwarunkowo musi słuchać w słuchawkach! Sądzę, że Asia jest lewooczna dlatego konieczne są ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej ("Analiza i synteza wzrokowa" - www.wir-wydawnictwo.com), także "Układanki Symultaniczno-Sewkencyjne" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Asia powinna uczyć się czytać metodą sylabową i należy to zrobić ZANIM szkoła zaproponuje nieskuteczne głoskowanie. Proponuję "Sylaby inaczej" -www.konferencje-logopedyczne.pl oraz "Kocham czytać" - www.we.pl.
Synek powinien także korzystać z pełnego programu słuchowego. Dziecko, które nie mówi do 4 roku życia ma ogromne trudności z budowaniem myślenia abstrakcyjnego. Może Pani prowadzić ćwiczenia z jednym i drugim dzieckiem jednocześnie.
Dla Asi jako przygotowanie do pisania proponuję zeszyty A. Bali (www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska