3-latka nie mowi k, g i mówi dość niewyraźnie
Pani profesor, Córka ma 3 lata i 1 miesiąc. Zaczęła mówić jak miała 2,5 roku. Urodziła się z wzmożonym napięciem mięśniowym, ale za to długo nie domykała ust. Potem się wszystko ustabilizowało. Do 2,5 roku mówiła tylko mama, tata, daj. Potem zaczęła wreszcie powtarzać słowa. Niestety niewyraźnie. Tak bliżej 3 lat zaczęła o wiele wyraźniej mówić. Ale nadal nie jest czysto. Zdarzają się osoby, które jej nie rozumieją. Córka mówi pełnymi ładnymi zdaniami, ale nie mówi wyraźnie i nie mówi liter g i k (być może właśnie dlatego mówi nie wyraźnie). Czy należałoby iść do logopedy? Od września chodzi do przedszkola, więc na miejscu też jest logopeda. Może w przedszkolu powinnam się poradzić?
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
zamiana k na t jest częstym zjawiskiem rozwojowym, ale jeśli dziecko
buduje prawidłowe zdania warto mu pomóc w uzyskaniu prawidłowej
artykulacji.
Radzę:
- mówiąc do dziecka akcentować (głośniej wymawiać) te głoski w
wyrazach. Np, dziecko powiedziało totet, a my mówimy "o rzeczywiście
taKi pięKny KoteK".
- można zastosować płytkę z głoskami k i g z programu "Słucham i uczę
się mówić" - Sylaby i rzeczowniki - ale proszę pamiętać, że słuchać
należy w słuchawkach - www.arson.pl
- wieczorem podczas leżenia na plecach, gdy język w sposób naturalny
opada, warto pobawić się w powtarzanie sylab w "smoczym języku" - to
sylaby typu OKO UKU EKE IKI itp.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska