Wada wymowy u roczniaka?
Witam serdecznie Pani Profesor.
Moja córeczka skończyła 13 miesięcy, ale dobre 3-4 miesiące temu zauważyłam, że mówiąc t, d i n wsuwa język między zęby. Trochę mnie to martwi, gdyż synek siostry chodził do logopedy na terapię właśnie międzyzębowości. Czy moja córeczka jest na to skazana? Czy można temu jakoś przeciwdziałać?
Ponadto ma tendencję do częstego wysuwania języka tak po prostu, jakby dla przyjemności. Zwracamy jej uwagę, żeby go chowała, ale nie zawsze to odnosi skutek.
Mam jeszcze pytanie dotyczące tzw. infantylnego połykania - kiedy ono powinno zaniknąć?
Pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
u dziecka rocznego nie można jeszcze stwierdzić seplenienia międzyzębowego, bo Córeczka w sposób naturalny bawi się językiem, a przecież mówi zaledwie kilka słów. Jeśłi jednak mogą wchodzić w grę uwarunkowania dziedziczne proszę całkowicie zrezygnować ze smoczka (takiego "do zabawy" nie do karmienia.
Połykanie typu dorosłego polega na uniesieniu czubka języka do wałka dziąsłowego podczas przyjmowania płynów.Ćwiczenie tego rodzaju połykania rozpoczyna się od momentu podawania dziecku pokarmów łyżeczką. Można skorzystać z butelek z łyżeczką. Wprowadziłam podawanie kaszki butelką z łyżeczką już w piątym miesiącu życia. Dzięki wczesnemu połykaniu typu dorosłego mój syn mówił głoskę "r" już w wieku 2 lata i 3 miesiące.
U wielu dzieci w wieku przedszkolnym obserwuję nadal połykanie typu dziecięcego, a jest to spowodowane złymi nawykami karmienia. Dziecko powinno w wieku 10-11 dostawać piętkę do gryzienia i coraz więcej warzyw i owoców do gryzienia. Rozpoczynamy od lekko podgotowanej marchewki. Niekorzystne są także kubki niekapki, które utrwalają połykanie typu dziecięcego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska